Samoin ihmetyttää kyllä perkeleesti, miksei jampat eivät ole tehneet omaa sci-fi-käsistä samalla vaivalla ja olisivat ehkä saaneet näin aikaan omaperäisen OMAN elokuvan ilman minkään hallivuudituotannon suoraa parodiaa. Mä rinnastan tämän Kaj Stenvalllin "taiteeseen" (= tämä Sauvossakin 25 vuotta asuneen donald duck-"taiteilijan"), molemmissa käytetään keppihevosena jotain yleismaailmallisen tunnettua asiaa oman tekemisen tunnetuksi tekemiseksi.
Stenvall nyt ei osaa mitään, mihin jokainen tusinataiteilija ei pystyisi. Wrekki on taas sen kaliiberin tuotos, että on aika rivoa vähättelyä vihjata, että wrekin tekijät hakisivat julkisuutta luomuksilleen tunnetusta aiheesta. Ei, maailmassa oli tilaus hyvällä trekkiparodialle, ja nyt se on syntynyt, käyden läpi luonnollisen evoluution ekoista rumista, mutta hauskoista animaatioista tähän nykyiseen efektipommiin.
Miksikö jampat eivät tehneet täysin omaa juttuaan, kun edellytykset kerran olivat? Koska he halusivat tehdä nimenomaan trekkiparodiaa. Tätä on puuhattu jotain tyyliin 7 vuotta, ja silloin alussa ei ollut tiedossa miten laajamittainen produktio tästä lopulta syntyykään. Aiemmissakin Star Wreckeissä ideana on ollut ST-parodiointi, joten ei tässä ole mitään ihmettelemistä.
Huonoa sci-fiä on maailma tulvillaan, hyvää parodiaa paljon vähemmän. Olen täysin varma siitä, että jos tyypit olisivat lähteneet tekemään jotain täysin omaa sci-fi eeposta niin lopputulos olisi ollut efekteiltään säväyttävä, mutta elokuvallisilta arvoiltaan keskinkertainen/huono. Toivottavasti olen väärässä, ja toivottavasti tyypit väsäävätkin seuraavaksi jonkun originaalispektaakkelin vaikkapa samaan tyyliin kuin Petri Hiltusen mainio Saturnuksen Sotavaltias.
Katsoin vartin pätkän Star Wreck VI:n lopusta, ja voin sanoa että se on törkeän hauska. Juuri tätä ennen katsoin Austin Powers 3:n ja ihmettelin kuinka nykyään vaikuttaa miltei mahdottomalta tehdä oikeasti hauskaa komediaa, tai edes parodiaa. Austinissa vitseistä 80% oli täysin paskoja, Wreckissä vain vaivaiset 20%.
Ja mitä maailmalla vallitsevaan Suomi-kuvaan tulee, niin Wrekki näyttää että täällä on myös elämää, eikä pelkästään jotain kaurismäkeläisiä rumia, vaitonaisia aaveita.
So, you're the 'World No 1 Fist God'! -No, no... that was long time ago... Not worth mentioning it at all...