Jump to content

Photo

Sekalaiset arvo, harvinaisuus ym. kyselyt

• Please log in to reply
926 replies to this topic

#916 Xialong

Xialong

Full Member ++

• FIx-galleristi
  • PipPipPip
  • 1,969 posts

Posted 10 August 2018 - 08:38

Turun Sanomat 10.8.2018

Päivän Kuva:

https://imgur.com/CqPesZm

Tuosta voi itse kukin tutkailla omaa tyyliinsä kerätä. Itse en henkilökohtaisesti ainakaan anna mitään arvoa jollekin DVD- / BD-peltirasialle, jos sisältö on sama kuin normijulkaisussakin. Ja oma lukunsa ovat myös nämä Hollywoodin suuret leffat, jotka myydään aina uudestaan ja uudestaan kuluttajille uutena parempana formaattina ja paremmilla ekstroilla. Oikeastaan nykyään ainut syy päivittää joku vanha versio uudempaan voisi olla se, että se sisältäisi pidemmän version elokuvasta (näissäkin tapauksissa tosin toivoisi myös alkuperäisen version kuuluvan samaan pakettiin). TSH-trilogia tosin opetti jo sen, ettei perusversioita kannattanut edes ostaa heti, kun tiedossa oli, että pidemmät julkaisut tulevat myöhemmin.

Todellista harvinaisuutta edustaa siis mielestäni tässä kehyksessä nimenomaan jotkut vanhat vuokrakasetit, joista osa on niin harvinaisia, ettei niitä ole yhdelläkään keräilijällä, eikä edes mahdollisesti enää jäljelläkään. Superharvinaisuus taas voisi olla kasetti, joka löytyy ehkä muutamalta keräilijältä ja voi olla, ettei sellaiselle julkaisulle löydy hintaa, jolla toinen keräilijä siitä luopuisi vs. mitä toinen siitä voisi maksaa. Itselläni on yksi tällainen kasetti, ja olen mielessäni ajatellut, ettei se vaihda omistajaa ainakaan alle 3000 euron, mutta sitä hintaahan tuskin kukaan siitä maksaisi, joten saatte vain arvaillla, mikä se olisi. Ylipäänsäkin vanha vuokrakasetti on formaattina pikkuhiljaa katoava kummajainen nykymaailmassa, minkä takia jopa ennen varsin yleisistä kaseteista alkaa tulemaan harvinaisia tänä päivänä. Esselten ja varsinkin Warnerin perusjulkaisut olivat ihan bulkia vielä 10 vuotta takaperin, mutta nyt saa jo niistäkin olemaan valmis maksamaan sievoisen summan. DVD-levyjen tulon myötä elokuvat, mitkä formaatissa julkaistiin menettivät nopeasti arvonsa kasettimuodossa. Nyt on tästäkin kulunut jo tarpeeksi aikaa ja nostalgiakärpäsen pureman myötä näitäkin julkaisuja metsästetään kissojen ja koirien kanssa, esimerkkinä nyt vaikkapa vanhat Bond-julkaisut, Bronsonit ja Clintit. Myös se ihme on nähty, että DVD-levyillekin on joissain tapauksissa kehittynyt ostohintaansa suurempi jälleenmyyntiarvo. Nämä julkaisut saattavat myös arvonsa pitää, koska niitä tuskin enää uudempaa kertaa suomiteksteillä julkaistaan. Mainitaan nyt esimerkkinä tällaisesta vaikkapa Rosemaryn murhaaja, minkä kasettikeräilijätkin haluavat hyllyynsä, koska Videotragen julkaisu oli torsoksi leikelty.

Edited by Xialong, 10 August 2018 - 08:39.

Ho, Ho, Ho... Well, if it isn't stinking Billygoat Billyboy in poison. How are thou, thou globby bottle of cheap stinking chip oil? Come and get one in the yarbles, if you have any yarbles, you eunuch jelly thou.

#917 Vaeltaja

Vaeltaja

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 6 posts

Posted 10 August 2018 - 09:37

Minulla on käynyt niin, että eniten annan arvoa dvd-julkaisuille, joista ei ole siivottu filmiin kuuluvia roskia sun muita pois. Se ei toki tarkoita sitä, että pidän paskasta kuvanlaadusta - paska kuvanlaatu on paskaa kuvanlaatua. Olen kuitenkin kasvanut sillä aikakaudella, jolloin elokuvissa käydessä kankaalla näkyi kaikenlainen rakeilu sun muu. Jotain blu-rayn steriiliä kuvaa en arvosta yhtään, vaikka niitäkin jokunen hyllystä löytyy - en tosin kyllä arvosta nykyistä valtavirtaelokuvaakaan, vaikka kauhun ja muun roskan lisäksi suurin osa kokoelmastani koostuu 70-90 -lukujen valtavirtaviihteestä. Parasta olisikin, että elokuvasta julkaistaisiin samassa paketissa versio, jota ei siivottaisi (esim. blu-raylle mahtuisi kevyesti molemmat versiot). Sitähän ei toki tule tapahtumaan, mutta aina saa haaveilla.

Tällä hetkellä tätä steriiliyden aiheuttamaa tuskaa helpottaa se, että olen ostanut ebaysta hdmi-scanline generaattorin, joka tekee blu-raynkin (tai ylipäänsä kaikkien nykylaitteiden/formaattien) kuvasta miellyttävämpää harrastajalle, joka kasvoi crt-televisioiden ja -näyttöjen parissa ja pelaa edelleen Dreamcastilla.

#918 FIxMiLe

FIxMiLe

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 17 posts

Posted 10 August 2018 - 21:21

Menee juurikin Teron mainittelevalla tavalla. Itse VHS puolelta siirryin devareiden maailmaan, ja tuntuu ihmeelliseltä nämä "harvinaisuudet", jotka kuitenkin pystyy riittävän isolla summalla heti ostamaan itselleen.

Mutta itselle dvd keräily on nyt mielekkäämpää, koska voi metsästää kirppareilta ja divareistakin löytöjä, kuten ysärillä VHS aikaan.

VHS puolella vaihdot ja myynti ovat poikkeuksetta keräilijältä toiselle, ja hinnat sen mukaiset.

#919 badmutha

badmutha

Newbie ++

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 69 posts

Posted 10 August 2018 - 22:37

Itse keräilen nauhoja pääasiassa kansitaiteen ja tekstien takia. VHS-nauhojen kuvanlaatuun minulla ei ole minkäänlaista nostalgista kaipuuta. DVD:tä en juuri jaksa enää keräillä koska Blu-rayllä tulee niin paljon loistavaa matskua vieläkin. Jos elokuva on alunperin kuvattu filmille niin silloin Blu-ray tai UHD tuottaa lähimpänä alkuperäistä olevan elokuvakokemuksen ja se on mielestäni kaikkein tärkeintä. Tietysti huonojakin julkaisuja mahtuu mukaan mutta viime vuosina ne ovat olleet aika harvassa. Luulisin että monet Blu-rayt jäävät historiaan parhaimpina mahdollisina fyysisinä kotivideojulkaisuina ja voisin kuvitella että jonkinlaista arvonnousua on odotettavissa. Olettaen tietenkin että tallenteet säilyvät ehjinä mikä voi olla jossain tapauksissa epätodennäköistä. Ja mitä DVD-tai Blu-ray julkaisujen kuvanlaatuun tulee niin mielestäni roskat ei niihin kuulu mutta tosiaan normaalia rakeisuutta ei pidä mennä poistamaan. Ja nykyään se pääosin pyritään myös säilyttämään. Blu-rayllä se onnistuu luonnollisesti paremmin kehittyneempien pakkausmenetelmien sekä korkeamman tarkkuuden ansiosta.

Edited by badmutha, 10 August 2018 - 22:55.

#920 badmutha

badmutha

Newbie ++

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 69 posts

Posted 10 August 2018 - 22:48

Näin suht uutena nauhojen keräilijänä täytyy kyllä vielä sanoa että Suomessa on julkaistu niin paljon outoa ja erikoista kamaa mistä ei koskaan tule löytymään edes DVD-julkaisua. Esimerkkinä kaiken maailman TV-leffat yms. jotka varmasti kiinnostaisivat myös ulkomaalaisia keräilijöitä. Keräilyä helpottaa myös Fixgallerian ja Videospacen kaltaiset loistavat sivustot. Ja onhan näitä ihan hauska yrittää metsästää nykypäivänä vaikka hinnat ovatkin huomattavasti nousseet.

Edited by badmutha, 10 August 2018 - 22:49.

#921 Luca71

Luca71

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 5 posts

Posted 15 August 2018 - 22:14

Mulla olis tosi vanha NSC Videon ( Nickes Sound City ) maahantuoma Bud Spencerin Lättäjalka 1973. En löydä tätä versiota mistään. Ainoastaan Espoon OVC ja Omaxi versiot löytyy netistä. Onko tää kuinka harvinainen jne? Mitä kannattaa pyytää jos raaskin myydä? Kiitos! Kuvia en osaa laittaa, jos joku auttaa niin...

#922 chachi

chachi

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,303 posts

Posted 16 August 2018 - 22:18

Mulla olis tosi vanha NSC Videon ( Nickes Sound City ) maahantuoma Bud Spencerin Lättäjalka 1973. En löydä tätä versiota mistään. Ainoastaan Espoon OVC ja Omaxi versiot löytyy netistä. Onko tää kuinka harvinainen jne? Mitä kannattaa pyytää jos raaskin myydä? Kiitos! Kuvia en osaa laittaa, jos joku auttaa niin...

Siis tämä vai? http://fixgalleria.n...ase.php?id=1624

<supermari> hitto alkaa panettaa ku koko päivän keskustelut ollu vaa lempeä, huumehia ja siemennestettä

#923 Luca71

Luca71

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 5 posts

Posted 16 August 2018 - 23:05

Juuri tuo versio. Kiitos chachi!

#924 aarrejahti

aarrejahti

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 1 posts

Posted 06 October 2018 - 20:28

Terveppä terve.

Liityin tänne palstalle, kun täällä näytti olevan fiksua porukkaa ja ajattelin vähitellen kysyä jotain, kun nappulana olin kova kerään kaikenlaista " turhaa" mitä sain, kun aika oli mennyt niistä ohitse ja nyt olen kaivamassa niitä kaapeista esille ja ehkä annan, myyn pois.

Kun katson keräämiäni tavaroita en näe kuin 1- 2 euron arvoisia elokuvia, musiikkia mutta toivotaan että mieleni muuttuu ajan saatossa, toivossa on hyvä elää. Aloitan kevyesti ja katson vastaako joku?

En tiedä vhs- leffoista mitään muuta kuin olen katsellut, eli mulla on sellaisia missä lukee hotel movie ja vuokrafilmejä. Sen verran sain googlesta selville et niitä tehtiin hotelleille. Onko ne jotenkin erikoisia ja mistä tietää onko joku tietty elokuva harvinaisempi. Ei tänne kuvaa saakkaan. Esimerkiksi miehuuskoe, the graduate

#925 Xialong

Xialong

Full Member ++

• FIx-galleristi
  • PipPipPip
  • 1,969 posts

Posted 08 October 2018 - 17:00

Terveppä terve.

Liityin tänne palstalle, kun täällä näytti olevan fiksua porukkaa ja ajattelin vähitellen kysyä jotain, kun nappulana olin kova kerään kaikenlaista " turhaa" mitä sain, kun aika oli mennyt niistä ohitse ja nyt olen kaivamassa niitä kaapeista esille ja ehkä annan, myyn pois.

Kun katson keräämiäni tavaroita en näe kuin 1- 2 euron arvoisia elokuvia, musiikkia mutta toivotaan että mieleni muuttuu ajan saatossa, toivossa on hyvä elää. Aloitan kevyesti ja katson vastaako joku?

En tiedä vhs- leffoista mitään muuta kuin olen katsellut, eli mulla on sellaisia missä lukee hotel movie ja vuokrafilmejä. Sen verran sain googlesta selville et niitä tehtiin hotelleille. Onko ne jotenkin erikoisia ja mistä tietää onko joku tietty elokuva harvinaisempi. Ei tänne kuvaa saakkaan. Esimerkiksi miehuuskoe, the graduate

Kyllä Hotel Moviet aina jonkun arvoisia ovat. Paljon tietysti riippuu tittelistä. Jos et osaa kuvapalveluita käyttää (esim. imgur), niin pistä listaa mitä löytyy. Tyyliin suomenkielinen nimi, alkuperäisnimi, julkaisija. Ja keskity vain vuokranauhoihin, myyntikassuissa on todella vähän minkään arvoista kamaa. Jotkut pahvikoteloiset myyntikasetit 80-luvun alkupuolelta voivat kyllä olla arvokkaita.

Ho, Ho, Ho... Well, if it isn't stinking Billygoat Billyboy in poison. How are thou, thou globby bottle of cheap stinking chip oil? Come and get one in the yarbles, if you have any yarbles, you eunuch jelly thou.

#926 Morden

Morden

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 30 posts

Posted 10 October 2018 - 20:08

Onko tämä Riivaajien talo http://www.fixgaller...ase.php?id=7817

yhtään haluttu/edes vähän arvokas? Varmasti monelle aiheuttanut painajaisia joskus junnuvuosina ja omasta mielestäni edelleen varsin kuumottava tv-kauhistelu pienine kömmähdyksineenkin.

#927 Jerobeam

Jerobeam

Member

• Elitisti
  • PipPip
  • 322 posts

Posted 13 September 2019 - 21:43

Tähtien sota FIx Huutonetissä 350e.

https://www.huuto.ne...-1977/503561292

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users