Jump to content

Photo

70-luvun käännösiskelmät

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 16 August 2006 - 19:24

Tulipa mieleen pahimmillaan niin kammottavat mutta samalla usein niin nostalgiset 70-luvun käännösiskelmät ja sainkin googlattua muutama vuosi sitten ilmestyneen kokoelman nimen aikakauden biiseistä eli tuo Mikä fiilis 1 (osa 2 on ilmeisesti 80-luvun tavaraa). Kehtaako joku tunnustaa omistavansa tuon ja voisi kertoa mitkä kappaleet siinä tarkalleen ottaen on? Löytyykö riemukkaat Fredin Elää mä sain ja Muukalainen, noin niin kuin hyvinä esimerkkeinä genrestä. Itse levyn nimi tuntuu olevan hieman hankala etsittävä Googlessa.

edit: mainio artikkeli aiheesta

Edited by Antti Vanhala, 16 August 2006 - 19:32.

#2 Jouni Hokkanen

Jouni Hokkanen

Member +

• Elitisti
  • PipPip
  • 645 posts

Posted 16 August 2006 - 20:28

ei varsinaisesti nyt tule toi lätty kovin kirkkaana mieleen, mutta dj roskana taisin heittää juuri tuota käännöskamaa noihin aikoihin jyväskylän kesässä (sen jälkeen ei pahemmin djkeikkoja sitten ollutkaan).

joku kollega esitteli kokoelman jollain terassilla silloin 2002 ja mieleen jäi että ainakin mukana on Danny: Pelkkää tulta, Vicky: Oon voimissain, Soita kelloain, Mona Carita: Anna kulta anna, Mikä fiilis, Eini: Olen neitsyt ja Fredi: Elää mä sain.

yritän tsekata kun käyn ylessä..

googlesta ei tosiaan ole apua, eikä suomen warnerkaan tunnusta kokoelmaa omakseen, mutta Soundi-lehden arkistosta löytyi jopa pitkä jubina, jonka perusteella kyseessä näyttää kuitenkin olevan Warnerin julkaisu:

ERI ESITTÄJIÄ
Mikä fiilis! (WEA)

"Vaikka 1970-luvusta puhutaan usein punkin ja progressiivisen rockin aikakautena, oli vuosikymmenen merkittävin musiikillinen ilmiö disko. Syy diskomusiikin suosioon oli hyvin yksinkertainen: useimmat ihmiset eivät olleet kiinnostuneita punkin anarkiasta ja progen hankalista kappalerakenteista, mutta he pitivät tanssimisesta ja hauskanpidosta." Noin vakuuttelee Mikä fiilis! -kokoelman toimittajakolmikko kansitekstissään ja menee metsään niin että tekokuituisen diskopuvun takinkäänteet vain lepattavat.

Disko ei nimittäin missään tapauksessa ollut 70-luvun merkittävin musiikillinen ilmiö. Ilmiöhän se tietysti oli ja antoi oman mausteensa tuon ajan popkulttuurille, mutta niin tekivät myös nuo parjatut proge ja punk. Ja jos tänä päivänä tutkittaisiin, minkä vaikutus näistä kolmesta genrestä oli lopultakin laajakantoisin, niin mitäpä veikkaatte, ketkä näistä 70-luvun hittiartisteista se suuri yleisö tunnistaa vielä tänäkin päivänä: 5000 Volts, Anita Ward, Irene Cara, Pink Floyd, Genesis, Sex Pistols vai Clash. Taitaisivat nuo diskon mega-myyjien nimet saada osakseen pelkkiä hämmentyneitä olankohautuksia.

70-luvun kestävimmän musiikillisen ilmiön muodostivat kuitenkin singer/ songwriterit, siis nämä Bob Dylanin viitoittamalle tielle lähteneet sähköiset trubaduurit. He tekivät 70-luvulla merkittävää musiikkia ja menestyivät sanan kaikissa merkityksissä, ja näiden Bruce Springsteenien, Neil Youngien, Paul Simonien yms. karisma ja kiistaton luomisvoima myy yhä levyjä ja täyttää isoja areenoita - samalla kun nämä diskon kuninkaat ja kuningattaret kelpaavat korkeintaan pölyisten nostalgia-iltojen kummajaisiksi.

Mikä fiilis! -levylle on kerätty ne kaikkein hikisimmät suomennokset kansainvälisistä hiteistä. Niitä tulkitsevat kotoisen iskelmätaivaan kestotähdet: Danny, Vicky Rosti, Eini, Frederik, Markku Aro jne. Tässä pitkässä listassa on oikeastaan vain yksi poikkeus: levyn kansikuvatyttö Mona Carita ei enää pönötä juorukuvaajien salamavaloissa - noista muista me emme varmaan pääse eroon ikipäivänä!

Matkaradioiden muoviseen sointimaailmaanhan nämä biisit on aikoinaan tuotettu, niinpä onkin jokseenkin hätkähdyttävää kuulla korkeatasoisista hifi-laitteista niin tarkasti ja niin selkeästi, kuinka säälittävän surkeita laulajia esimerkiksi Danny, Eini ja Frederik ovat.

Levyn toimituskunta muistuttaa kuin suurenakin ansiona, että muutamat kokoelman kappaleista ovat kelvanneet oikein TV-mainoksiin ja että Fredin Elää mä sain on jopa "takuuvarma lattiantäyttäjä Helsingin tanssiklubeilla". Mainosmies diggaa ja stadilainen tanssii - tämän täytyy olla in!
TIMO KANERVA

#3 danzu

danzu

Newbie +

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 51 posts

Posted 16 August 2006 - 21:35

Tässä on Oulun kaupunginkirjaston tietokannasta biisilista. Outoa, oon ton joskus kuunnellu ja muistelen Rokkibabyn olleen Einin biisi.

1. Oon voimissain = I will survive / Virve Rosti (esitt.)
2. Yes Sir, alkaa polttaa = Yes Sir, I can boogie / Eini (esitt.)
3. Anna, kulta anna = Hands up / Mona Carita (esitt.)
4. Kung Fu taistelee = Kung Fu fighting / Frederik (esitt.)
5. Elää mä sain = Stayin' alive / Fredi (esitt.)
6. Olet mulle maailmain = How deep is your love / Pepe Willberg (esitt.)
7. Rokkibaby = Rock your baby / Rolf Bergström (esitt.); Pyhimykset (esitt.)
8. Pelkkää tulta = I'm on fire / Danny (esitt.)
9. Tsingis Khan = Dschingis Khan / Frederik (esitt.)
10. Pigallelle jonoon vaan = Lady Marmalade / Cascade (esitt.)
11. Ainoain oot sä vain = You're the first, the last, my everything / Markku Aho (esitt.)
12. Soita kelloain = Ring my bell / Vicky Rosti (esitt.)
13. Olen neitsyt = Like a virgin / Eini (esitt.)
14. Viet itsekontrollin = Self control / Meiju Suvas (esitt.)
15. Mikä fiilis = Flashdance... what a feeling / Mona Carita (esitt.)
16. Tsingis Khan (DJ Slow remix) / Frederik (esitt.)
17. Viet itsekontrollin (Track'n Field vs. Zero Gravity remix) / Meiju Suvas (esitt.)
18. Elää mä sain (DJ Slow remix / Fredi (esitt.)
19. Rokkibaby (Disco-Anne & Karvaopelit remix) / Rolf Bergström (esitt.)

Edit: 2 levyllä näyttää myös olevan 70-l kamaa:

1. Soita mulle = Call me / Mona Carita (esitt.)

2. Monta monta yötä = Ooa hela natten / Eini (esitt.)

3. Ensi kertaa = I surrender / Markku Aro (esitt.)

4. Kun lähdet armeijaan = You're in the army now / Meiju Suvas (esitt.)

5. Iltaloma = Japanese boy / Armi Aavikko (esitt.)

6. Helli mua hiljaa = Words / Berit (esitt.)

7. Kiiruhda hiljaa = Slowhand / Nisa Soraya (esitt.)

8. Lentoon = Airport / Tinni (esitt.)

9. Muukalainen = Starman / Fredi (esitt.)

10. Läpinäkyvää = Heart of glass / Bob Bon (esitt.)

11. Radiotähti = Video killed the radio star / Armi Aavikko (esitt.)

12. Kaupungin lapset = Kids in America / Mona Carita (esitt.)

13. Riisu pois jo arkipaita = Wake me up before you go-go / Vicky Rosti (esitt.)

14. Villi yö = Live is life / Leo Luoto (esitt.)

15. Sunshine reggae / Jokke Seppälä (esitt.)

16. Soita mulle / Janina Frostell (esitt.)

17. Kun lähdet armeijaan / Pate Mustajärvi (esitt.)

Edited by danzu, 16 August 2006 - 21:40.

#4 Bad Rain

Bad Rain

Expert Member

• Elitisti-toimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,110 posts

Posted 17 August 2006 - 08:29

Täytyisi vielä hoitaa tuo kakkoslevy kehiin, ykkönen jo löytyykin. Loistavaa kamaa hohtavimpana helmenään Einin Olen neitsyt ("hei!")
Eniten tietysti hämmästyttää kenties kaikien aikojen eniten käännöstuubaa tehtailleen Tapani Kansan totaalinen absens näillä kokoelmilla.
Nothing but the best for my dog.

#5 Humphrey Bogart

Humphrey Bogart

Superspammer ++

• Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,837 posts

Posted 17 August 2006 - 08:53

Vittu, miksi ette laittaneet topicia pystyyn aikaisemmin. Just tiistaina baarin tietokilpailussa kysyttiin Villin yön esittäjää.
"I believe that my woman shouldn't work outside the home. When I come home and I'm tired from filming all day, I expect her to be there and make sure that everything is cool for me. You know, like drawing my bath and helping me into bed. That's the kind of job she had and, in return for it, she can bear my children and if any man talks bad to her, I'll hit him."

Oliver Reed

#6 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 17 August 2006 - 17:03

Kiitoksia kommenteista, molemmat levyt löytyivät sitten kuitenkin kirjastosta ja laitoin tietty heti varaukseen. Toki nuo luultavasti mielellään ostaisikin mutta ainakaan suurista kotimaisista nettikaupoista ei tuntunut löytyvät, paitsi tietty Finnhits-cd-julkaisuja joissa noista tietty on aika moni. Ovat vaan silloin melko paljon hajallaan eri levyillä.

Mitä taas Tapani Kansan poissaoloon näiltä levyiltä tulee niin tervehdin sitä tietoa ilolla, sillä vaikka moni noista on hauskaa kuunneltavaa on Kansa Kultaniittyineen vastuussa ehdottomasti kaikkein kauheimmista covereista. Tästä tuli kerran radiosta vielä pahempikin esimerkki, taisi olla Reet Petite, aivan horroria.

Edited by Antti Vanhala, 17 August 2006 - 17:06.

#7 Korson Antti

Korson Antti

Full Member ++

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,884 posts

Posted 17 August 2006 - 18:10

Kiitos Hokkaselle tuosta Soundin arvostelusta, nauratti ja sai muistamaan kuinka vitun tylsiä puritaanit rokki-ihmiset onkaan.

Lisätään tähän kaksi omituisuutta:

Aina kun mökillä (Pertunmaa, etelä-Savo) laittaa radion päälle niin sieltä tulee omituinen suomalainen versio ABBAn Dancing Queenistä. Sen radion päällä lepää joku outo kirous.

Mona Caritan (luullakseni) versio ZZ-Topin Beer Drinkers & Hell Raisers - iskelmästä. Olen kuullut tämän yleisradiosta vain kerran mutta se jäi mieleen tajuntaa laajentavana kokemuksena
Voitum yonf hiva im r pippröoodllr """!!!! Ykkösmenö!!!! Ei voi tooeöäää smhhuusta!!!! KJEs.e' terki ykkkösmmeno!!!!

#8 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 19 August 2006 - 14:04

Hupaisaa, kun tuota listaa on nyt lukenut toistekin niin moni biisi on tuttu vain käännöksenä lapsuudesta, alkuperäistä en ole kuullut sitten lainkaan. Ja onhan mukana Kansan veroistakin tavaraa, etenkin tuo Ensi kertaa/ I surrender, aivan tajutonta. Mutta nuo Kansan jutut on jotenkin kuluneempia vaikka ovatkin tuoreempia, niissä ei ole sitä nostalgialisää kun ne on kuullut vasta aikuisiällä.

#9 Bad Rain

Bad Rain

Expert Member

• Elitisti-toimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,110 posts

Posted 19 August 2006 - 16:47

Täytyy vielä erikseen mainita Meiju Suvas, vaikka huima "Viet itsekontrollin" kokoelmalta löytyykin. Naisten sarjan Tapani Kansa, jonka CV:stä löytyy vertaansa vailla oleva määrä ufoja käännösbiisejä.
Meiju muistaakseni hermostui Klaus Järviselle parikymmentä vuotta sitten, kun tämä Levyraadissa vertasi Meijun ääntä vuohen vastaavaan Tanita Tikaramin "Twist in my sobriety" -käännöstä ruodittaessa.
Nothing but the best for my dog.

#10 Korson Antti

Korson Antti

Full Member ++

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,884 posts

Posted 19 August 2006 - 19:38

Meneekö muuten huumorintajuttoman Klasun piikkiin vertaus "ääni kuin persekarva, ohut mutta epäpuhdas" vai oliko se joku muu?
Voitum yonf hiva im r pippröoodllr """!!!! Ykkösmenö!!!! Ei voi tooeöäää smhhuusta!!!! KJEs.e' terki ykkkösmmeno!!!!

#11 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 03 September 2006 - 13:19

Nyt on sekä eka että toka Mikä fiilis -kokoelma pyörinyt ipodissa ja onhan näissä monta hauskaa esitystä. Mutta monta aivan kamalaakin räpellystä on mukana. Soundin juttu on oikeassa, kun näitä kuunteluu hyvillä kotilaitteilla tai laatukuulokkeilla niin se on hämmentävää, kyllä sieltä erottuvat ihan toisella tavalla kaikki kömpelyydet vaikken musikaalinen itse olekaan. Ei voi kuin ihmetellä miten on pokka pitänyt kun valmista biisiä on studiossa silloin joskus kuunneltu. Kai ne ajat vain olivat toiset. 70-luvun elänyt työkaverini totesi vain että en ole edes kuullut niitä kauheimpia tapauksia kun näistä kokoelmista kerroin, niihin on vielä löudetty ne parhaimmat.

#12 amato

amato

Member

• Elitisti
  • PipPip
  • 231 posts

Posted 19 September 2006 - 12:13

Rokkipuolelta ne huikeimmat esitykset löytyy:

Lasse Mårtensson: Miltä Meno Maistuu/ Take a Walk On The Wild Side

Kosmos: Viisi Varmaa (kertooko tää lottoarvonnasta?)/ Easy Livin`

Anneli Sari: Osanani Ovat Kyyneleet/ As Tears Go By

Eero ja Jussi: Tyytymätön/ Satisfaction

Danny: Itsesi Näät Vain, Et Enempää/ Look At Yourself

Danny: Vaaroista Voimani Saan/ Born To Be Wild

Johnny: Jonglöörit/ Life On Mars

Aaron: Musta Supermies (Muhammad Ali)

Lea Laven: Mies Joka Myi Maailman/ Man Who Sold The World

Lea Laven: On Ja Ei/ Can The Can

Dead End 5: James Dean Pop/ Blitzkrieg Bop

Ernos: Kaikki Hyvin/ Good Vibrations

Dead End 5: Judy et Jackie Punk/ Judy Is a Punk

Tapani Kansa: Kunto-Ihme-Gimma-Kaveri/ Da Doo Run Run

Jukka Kuoppämäki: Sun Tahdon Tietävän/ I Put a Spell On You
"Kuin ping pong-pallot oli ihmiskallot kämmenissä sen.."

Frederik: King Kong

#13 Lauri Lehtinen

Lauri Lehtinen

Über Member ++

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,753 posts

Posted 19 September 2006 - 12:28

Juhani Markola: SANDOKAN (Guido & Maurizio de Angelis, sanat Junnu Vainio)

Jos ei homotulkintoja ruveta vetämään, tämä lienee ainoa tapaus jossa Emilio Salgarin piraattisankari on muuttunut naiseksi.

#14 Lauri Lehtinen

Lauri Lehtinen

Über Member ++

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,753 posts

Posted 19 September 2006 - 12:51

Rokkipuolelta ne huikeimmat esitykset löytyy:

Lasse Mårtensson: Miltä Meno Maistuu/ Take a Walk On The Wild Side

Tiedä siitä rokista mutta kyllähän Lassen versio on huikea verrattuna Hectorin ankeaan näkemykseen Onpa seisovaa ilmaa, taustatkin on alkuperäisen veroiset.

Muistakaa myös Kirkan loistava En saa mistään tyydytystä (Satisfaction)

"Mä kun kierrän maakuntaa / ja on kaikenlaista keikkaa / niin tytön nään rautaisen / mut hänpäs onkin vielä äidin kulta / ja taaskaan tykkini ei syökse tulta!!!"

edit: muistelin että oli Dannyn versio mutta Kirkanhan se oli, molemmat herrat ovat edustettuina samalla Huippuhittejä-LP:llä...

Edited by Lauri Lehtinen, 19 September 2006 - 12:55.

#15 sorsimus

sorsimus

Full Member +

• Elitisti-avustaja
  • PipPipPip
  • 1,552 posts

Posted 19 September 2006 - 12:57

Frederik: Kostaja, elikkä Johnny Cashin Big Iron. Mahtava.

Itse asiassa kun tsekkasin tuota ylen levystön sivuilta niin tänhän on jo Neloset tehny 60- luvulla...

Nelosten version on näemmä "Erkki Erän" sanoilla, Reetu suoltaa Vexi Salmen tekstiä.
"Miehen sukupuolielintä erektiossa kuvaavat fallossymbolit olivat yleisiä esimerkiksi antiikin Kreikan ja Rooman veistostaiteessa. Vantaalaisten päiväkotien pihoilla ne ovat vielä tähän saakka olleet harvinainen näky. Kyseinenkin poikkeusyksilö tuhottiin vielä saman päivän aikana." (Mikko Vesa, Vartti/ HS.fi - oma kaupunki)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

uusi sivusto osoitteessa:

elitisti.fi
Foorumi ei ole enää aktiivisessa käytössä. Keskustelu elokuvista ja populaarikulttuurista jatkuu Elitistin Discord-serverillä