
Koivusalo Väinö Linnan kimppuun
#31
Posted 04 December 2009 - 13:47
– nimim. Lamourhaaja, leffatykki.com
#32
Posted 04 December 2009 - 13:55
Aiemmassa arviossa on kiintoisa kiteytys: "Ihan oikea ohjaaja on puhjennut kuorestaan". Se, että joku ylipäätään pystyy kokonaisen kansan silmien edessä kompuroimaan "itseoppineeksi" ohjaajaksi ja vielä saamaan rahoitusta kerta toisensa jälkeen harjoitustöillensä, on kyllä jonkinasteinen loukkaus ohjaamista oikeasti opiskelleille, jotka välittävät elokuvan kielestä ja tajuavat kerronnan lainalaisuudet.
Edited by QCine, 04 December 2009 - 14:06.
http://www.jannekuusinen.net • http://jannekuusinen.blogspot.fi • http://shitegeistcomics.blogspot.fi • www.google.com/+JanneKuusinen • http://www.mikseri.net/user/Qsine • https://twitter.com/Janne6nen
#33
Posted 04 December 2009 - 15:01
"Ongelmiakin näyttelijöiden käytössä on. Koivusalo on halunnut käyttää koko ajan samoja näyttelijöitä, vaikka henkilöt ikääntyvät tarinassa useita vuosikymmeniä. Esimerkiksi elokuvan alussa nuorta Jussia esittää kuusikymppinen Tuorila, ja ripillepääsykohtauksessa rippilapsia näyttelee joukko yli kolmikymppisiä näyttelijöitä. Vaikutelma on outo."

...
He could walk down your street / And girls could not resist his stare / Pablo Picasso never got called an asshole
- Jonathan Richman
#34
Posted 04 December 2009 - 16:38
Niin, missäpä? Ei taida vielä yksikään olla katsonut elokuvaa. Tai jos olen oikein ymmärtänyt, elitismiä on arvostella muiden arvosteluja, ei itse elokuvaaMissä elitistien kommentit? Tätähän on esitetty jo aika laajasti.

#35
Posted 07 December 2009 - 07:14
Ei yhtään naurahdusta, liikuttumisen kyyneltä tai edes huokausta. Tunteet pois, masentava huttu teatterilevitykseen ja rahat kouraan tekijöille.
#36
Posted 16 December 2009 - 12:00
On aika hankalaa motivoda itsensä katsomaan kolmituntista Koivusaloa, mutta eilen se tuli sitten tehtyä.Missä elitistien kommentit? Tätähän on esitetty jo aika laajasti.
*SPOILEREITA NIILLE JOTKA EI LUE*
TPA on helposti Timon parhaimpia elokuvia, mutta ansio tästä ei kuulu taiteilija Koivusalolle vaan lähdemateriaalille. Tätä uutta elokuvaa on kritisotu siitä, että siitä puuttuu näkemyksellisyys, ja Timppa itse on vastannut, että niin pitääkin. Tarkoitus oli vain tuoda Linnan romaani valkokankaalle sellaisenaan. Tämä on todennäköisesti ollut hyvä ratkaisu sinänsä. Timo Koivusalon "näkemyksellisyydestä" on jo saatu nauttia hänen aikaisemmissa tuotannoissaan, mutta onneksi ei tällä kertaa.
Lopputuloksena on epätasainen - välillä turhaannuttava, toisinaan jopa aika hieno - elokuva nimeltä Täällä Pohjantäden alla. Kerronta on hyvin nopeaa ja hätäistä - kolmen tunnin kesto ei oikeastaan haittaa yhtään. Jotkut tapahtumat ja hahmot vedetään heittämällä läpi, jolloin jopa kirjan lukenut hämmentyy ("Ai tuo tyyppi on Janne Kivivuori."), ummikkokatsojasta puhumattakaan ("Miten tuosta torpparinpojasta tuli asianajaja?" kysyi seuralaiseni. Timo ei kerro.) Kaikkiin ei voi paneutua perusteellisesti, mutta keskeisten hahmojen työntäminen sivuun on anteeksiantamatonta. Puhun nyt papin rouvasta, jonka palavasilmäinen nationalismi ja yläluokkainen tekopyhyys on tarinan teemojen ja Koskelan tekojen motivaation kannalta ehdottoman tärkeää. Nyt rouva Salpakari jää hahmona - kiitos myös Jonna Järnefeltin äärimmäisen laiskan roolisuorituksen - täysin raakileeksi, joka sanoo ne odotetut vakiorepliikkinsä, mutta josta ei muodostu tärkeää vastaparia räätäli Halmeelle.
Anton Laurila huutaa ja räkii, Koskelan Jussi mököttää, Aune Leppänen kikattaa ja jakaa pillua. Hahmot tekevät automaationa sitä mitä heiltä odotetaan, mutta elintärkeä syvyys puuttuu ja sitä kautta tapahtumien historiallinen konteksti. Lopulta koko punakaartin vallakumous jää heikosti motivoiduksi sikailuksi. Oliko tämä Koivusalon tarkoitus?
Leffa on ilmaisesti aika kallis, mutta silti jotenkin halpa. Resurssien rajallisuudesta kertoo myös se, että Koskelan torppaa ja lopun sota/vankileirikohtauksia lukuunottamatta elokuvassa on vähän ulkokohtauksia. Suurin osa kohtauksista on studioihin lavastettuja keskusteluja ja puheenpitotilaisuuksia. Koskelan Akseli sanoo, että nyt mennään rakentamaan työväentaloa ja muutaman hetken kuluttua Akseli ja Elina tanssivat häävalssiaan valmiissa salissa. Talon rakentamista ei näytetä kuin ei myöskään itse taloa ulkoa päin. Toisessa tärkeässä kohtauksessa Pentikulman punaiset ovat saapuneet Tampereelle ja kuuntelevat päällikön puhetta. Kohtauksessa näkyy juuri ja juuri taustalla joku vanha kirkko ja sitten kuvataan ihmisiä lähi- ja puolikuvissa, mikä näyttää juuri siltä kuin yritettäisiin peitellä kömpelösti juuri sitä ettei nämä nyt oikeasti ole missään vuoden 1918 Tampereella. Tuskin edes talvikuvassa.
Loppupuolella elokuva nousee jo ihan hyvin jaloilleen, mutta itse lopetus on taas ihme antikliimaksi. Akseli Koskelan kuolemantuomio sekä vapautuminen kerrotaan kahdella kirjeellä ja sitten se loppuu. Tosta vaan. Vähän olisi pitänyt yrittää ennen loppukiriä, kun elokuvassa on kuitenkin tuotu esille se, että Koskelaa odottaa nappituomio ja sitten se vaan kävelee kotiin. Ehkä kakkososa jatkaa tästä vähän syvällisemmin. Tai sitten ei.
Emme halua vain katsoa tiettyjä elokuvia (35 mm -filmiltä) vaan kokemukseen kuuluu teatteriin tuleminen epätavallisia, epätodennäköisiä elokuvia varten. Ehkei maailman idealistisinta kulttuurihulluutta, mutta silti haastavampaa ja toisella tavalla tarinaksi ja muistoiksi muotoutuvaa kuin kotona klikkailuun perustuva elokuvan kuluttaminen.
#37
Posted 21 December 2009 - 23:09
Ensimmäinen puolisko kokonaisuudessaan, oikeastaan ennen kansalaissodan ensikipinöitä, elokuva etenee kuin tv-sarjan "tapahtui edellisessä jaksossa"-insertti. Lyhyitä välähdyksiä, jotka riittävät kärryillä pysymiseen, mutta eivät todellakaan kerro mitään syventävää hahmoista tai tapahtumista. Toinen puolisko on jo paljon tiiviimpi kerronnaltaan... ok, ajanjaksokin on tiiviimpi, ja hahmogallerian "esittely" on jo hoidettu aikaisemmin. Kuten Disco sanoo, loppu on omituinen antikliimaksi. Kolme tuntia menee kyllä aika nopeasti.
Muutamia päällimmäisenä mieleen jääneitä pointteja:
- Ilkka Koivula teini-ikäisenä akselina. Ensimmäiset kolme kohtausta joissa koivula esiintyy, naurattaa.
- Tässä elokuvassa näkyy Eija Vilppaan tussu, olin näkevinäni viivoineen kaikkineen pyllistyskohtauksessa!
- Vammainen oli todella häiritsevä, ja tätä myös hyödynnettiin yllättävissä kohtauksissa.
jopa 6/10
- Tracy Klugian, N.R.A. puhemies, reagoi The Dark Knight Rises -elokuvan massasurmatyöhön.
#38
Posted 26 August 2010 - 09:53
Lukihäiriö 2011 -palkinto menee kui tenkin Artista Filmin tiedotta jalle.
Tiedote 26.8.2010
Täällä Pohjantähden alla II - elokuva juhlistaa valtiopäivien
syysistuntokauden avausta.
Eduskunta juhlistaa valtiopäivien syysistuntokauden avausta tiistaina 7.9.
Timo Koivusalon ohjaaman Väinö Linnan trilogiaan perustuvan Täällä
Pohjantähden alla II -elokuvan merkeissä.
"Merkitsee elokuvantekijälle paljon, saada näin arvovaltainen
ensi-ilta yleisö. " ohjaaja Timo Koivusalo iloitsee.
"Pidän suurena kunniana tuoda elokuvamme valkokankaalle näin
hienoissa ja valtiollisissa merkeissä, mihin tarkoitukseen Väinö
Linnan yhteiskunnallisesti merkittävä tarina hyvin sopii".
" Koen tämän myös erittäin tärkeänä eleenä valtiovallalta koko
elokuva-alaa ja suomalaista elokuvaa kohtaan. Ala on pannut
kiitollisena merkille uuden budjetin linjaukset ja elokuvan saaman
erittäin tärkeän lisätuen." Koivusalo sanoo.
Elokuvateattereihin Täällä Pohjantähden alla II, tulee 24.syyskuuta 2010.
Ei yhtään naurahdusta, liikuttumisen kyyneltä tai edes huokausta. Tunteet pois, masentava huttu teatterilevitykseen ja rahat kouraan tekijöille.
#39
Posted 09 September 2010 - 23:05
Koivusalo jatkaa suomalaisten aiheiden linjalla
"Tyylilaji on laatuelokuva."
#40
Posted 10 September 2010 - 10:40
Kaipa tämä tähän topiciin sopii. Hyvä tietää, että Timo ei väsy.
Koivusalo jatkaa suomalaisten aiheiden linjalla
"Tyylilaji on laatuelokuva."
Haluaisin, että myös Suomen oma Uwe Böll tekisi Auschwitz-aiheisen elokuvan.
"Bad taste never killed anybody."
#41
Posted 10 September 2010 - 20:46
Kaipa tämä tähän topiciin sopii. Hyvä tietää, että Timo ei väsy.
Koivusalo jatkaa suomalaisten aiheiden linjalla
"Tyylilaji on laatuelokuva."
Haluaisin, että myös Suomen oma Uwe Böll tekisi Auschwitz-aiheisen elokuvan.
Tämähän voisi olla "Day the Clown Cried" remake jossa on pääosassa Pekko.
#43
Posted 13 September 2010 - 19:31
Kaipa tämä tähän topiciin sopii. Hyvä tietää, että Timo ei väsy.
Koivusalo jatkaa suomalaisten aiheiden linjalla
"Tyylilaji on laatuelokuva."
Haluaisin, että myös Suomen oma Uwe Böll tekisi Auschwitz-aiheisen elokuvan.
Tämähän voisi olla "Day the Clown Cried" remake jossa on pääosassa Pekko.
Totta, eiko jo riitä viimeisin tuotos oli paska. Koivusalo voisi tehdä Remake Exterminator?.
#44
Posted 14 September 2010 - 13:00
Martti Suosalo liekinheittimen kanssa on kyllä niin hyvä idea että kannatetaan.Koivusalo voisi tehdä Remake Exterminator?.
Robert Gintyn kuolemasta tulee muuten kohta vuosi täyteen.
#45
Posted 14 September 2010 - 16:23
Martti Suosalo liekinheittimen kanssa on kyllä niin hyvä idea että kannatetaan.Koivusalo voisi tehdä Remake Exterminator?.
Robert Gintyn kuolemasta tulee muuten kohta vuosi täyteen.
Robert Ginty kuoli 21.?-2009 ja Mailman paras laulaja Ronnie James Dio 16.?-2010 no Martti Koivusalo ,oulun poika on onneksi hengissä ja on yksi Suomen parhaita näyttelijöitä kun taas Koivusalo on surkein ainakin ohjaajana. Yleenä Koivusalo ei ole tehnyt yhtään mitään mistä viitsisi ainakaan maksaa.
Taisi Koivusalo jossain heittää jonkun laulun joka oli ok, mutta en muista etes mikä se oli, siinä hegas jotain lintuja ,no se siittä.

0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users