Jump to content

Photo

Sekalainen elitisti tarvitsee mac-apua

• Please log in to reply
268 replies to this topic

#31 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 25 October 2007 - 20:27

Tiedosto pitänee ladata ensin koneelle. PDF:t avautuvat ilmeisesti selaimen sisälle? Voit myös yrittää käynnistää selaimen uudestaan jos se auttaisi.

#32 KCrimso

KCrimso

Expert Member

• Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,183 posts

Posted 25 October 2007 - 20:34

Tiedosto pitänee ladata ensin koneelle. PDF:t avautuvat ilmeisesti selaimen sisälle? Voit myös yrittää käynnistää selaimen uudestaan jos se auttaisi.

Ei kun ne aukeaa Esikatseluohjelmaan (Preview). Sitä ennen Firefox kyllä kysyy että avataanko oletusohjelmaan jonka se väittää (vaikka olen Finderissa vaihtanut Acrobatiksi) olevan Preview vai tallennetaanko tiedosto levylle. Ja vaihtoehtoja tolle ns. oletusohjelmalle ei tossa Firefoxin ikkunassa ole. Ja jos valitsee Previewin niin tiedosto tallentuu joka tapauksessa työpöydälle...
BB on yhteiskuntamme vino peili, joka kertoo meistä enemmän kuin uskallamme itsellemme tunnustaa. - Disco Studd

#33 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 25 October 2007 - 21:51

Käytän Safaria, joten vaikea sanoa. Etkä voi avata tiedostoa työpöydältä?

#34 KCrimso

KCrimso

Expert Member

• Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,183 posts

Posted 25 October 2007 - 22:12

Heh, voin tietenkin. Olisi ollut vaan miellyttävämpää että tiedosto aukeaisi suoraan sinne minne haluaa, mutta ei kai Macitkaan kaikkeen voi pystyä...
BB on yhteiskuntamme vino peili, joka kertoo meistä enemmän kuin uskallamme itsellemme tunnustaa. - Disco Studd

#35 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 27 October 2007 - 17:54

Mac-noviisin ensimmäinen pulma: langaton verkkoyhteys ei pysy päällä, putoaa pois jos on hetken käyttämättä ja jos käynnistän Macbookin uudelleen. Jos laitan koneen hetkeksi vain nukkumaan niin yhteys säilyy. Verkko on toteutettu D-Linkin wlan-reitittimellä.

#36 Janne Timonen

Janne Timonen

Über Member

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,070 posts

Posted 27 October 2007 - 20:20

Heh, voin tietenkin. Olisi ollut vaan miellyttävämpää että tiedosto aukeaisi suoraan sinne minne haluaa, mutta ei kai Macitkaan kaikkeen voi pystyä...

En tiedä mitä olet puuhaillut, mutta testasin pikaisesti avata Firefoxilla .pdf-tiedoston netistä ja se tosiaan näkyy download-ikkunassa Preview-filenä, mutta aukeaa nätisti suoraan Acrobatiin.
Cause I'm a picker / I'm a grinner / I'm a lover / And I'm a sinner / I play my music in the sun

#37 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 27 October 2007 - 20:37

Mac-noviisin ensimmäinen pulma: langaton verkkoyhteys ei pysy päällä, putoaa pois jos on hetken käyttämättä ja jos käynnistän Macbookin uudelleen. Jos laitan koneen hetkeksi vain nukkumaan niin yhteys säilyy. Verkko on toteutettu D-Linkin wlan-reitittimellä.

D-Linkistä on todella huonoja kokemuksia, johtuisikohan siitä? Kaverilla yhdistelmä D-link+Macbook ei myöskään pelitä, mutta ei se toiminut peeceelläkään. Itselläni ei ole koskaan tapahtunut mitään vastaavaa enkä keksi mitään asetustakaan mistä toi voisi johtua. Tietenkin voi olla mahdollista, että Macissa on jotakin vikaa.

#38 KCrimso

KCrimso

Expert Member

• Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,183 posts

Posted 27 October 2007 - 20:47

En tiedä mitä olet puuhaillut, mutta testasin pikaisesti avata Firefoxilla .pdf-tiedoston netistä ja se tosiaan näkyy download-ikkunassa Preview-filenä, mutta aukeaa nätisti suoraan Acrobatiin.

Kyllä tässä on ihan default-asetukset. Eli en ole "puuhaillut" mitään.

#39 Janne Timonen

Janne Timonen

Über Member

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,070 posts

Posted 28 October 2007 - 01:09

Jep. En tosiaankaan muista mitä itse olen tehnyt, sillä käytän Firefoxia ainoastaan Hattrickin sivuilla, muuten Safaria. Kantsii ehkä kysellä Hopeisesta Omenasta, sillä mulla noi jutut ovat aina pelanneet siten kuin olen halunnut. Ehkä se on joku palikkalogiikka, minkä mukaan itse toimii kun on tottunut Macia käyttämään eikä osaa ymmärtää mikä mättää. Ne varmaan osaa.
Cause I'm a picker / I'm a grinner / I'm a lover / And I'm a sinner / I play my music in the sun

#40 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 28 October 2007 - 11:31

olisiko tästä apua?

Apple has already issued a Software Update Login & Keychain Update 1.0 which addresses issues with old account passwords, connecting to some 802.11b/g wireless networks and FileVault password changes.

#41 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 29 October 2007 - 19:54

olisiko tästä apua?

Apple has already issued a Software Update Login & Keychain Update 1.0 which addresses issues with old account passwords, connecting to some 802.11b/g wireless networks and FileVault password changes.

Kas, latasin kyllä lauantaina lopuksi uusimmat järjestelmäpäivitykset Tigeriin, olisiko tuokin ollut sitten mukana? Sen jälkeen en muistaakseni enää konetta käyttänyt ja sunnuntaina aika kotona meni NV:stä toipumiseen mutta tuossa pari tuntia sitten kun tänään avasin koneen niin se kytkeytyi heti verkkoon Airportin kautta. Verkko oli tosin joku naapurin avoin joka oli vahingossa unohtunut niihin verkkoihin joita Airport oletusarvoisesti hakee (sivuhuomiona mainittakoon että yllättävän monta verkkoa on näkyvissä, muut toki vaativat salasanan mutta miksei sitä ssid:n lähetystä samalla estetä niin ei tarvisi naapurin noita listalla katsoa, eivätkä taatusti ole mitään yritysverkkoja kun niitä ei lähellä ole). Laitoin sitten oletukseen vain oman suljetun verkkoni ja käynnistelin koneen pari kertaa uudestaan, nytpä kytkeytyi kuten pitääkin. Verkko myös tuntuu pysyvän päällä, tosin verkkolevyt eivät ilmesty Finderiin ja työpöydälle automaattisesti vaikka ohjeen tähän luinkin Hopeisesta omenasta.

Muutamia muita hajahuomioita:

- Finder on todella kätevä ja Dock toimiva joskin haluaisin myös poistaa siitä ohjelmia
- Safari näyttää toimivalta selaimelta mutta koska olen tottunut välilehtiin niin asensin Firefoxin
- Ohjelmien asennus (Neo Office ja Max) oli todella helppoa. Yleisestikin ottaen Macin käyttöönotto tuntuu ihmeen vaivattomalta vaikka sen käytöstä olen tähän asti lähinnä lukenut
- Näppis ok, joskin en ole tottunut kannettaviin joten totuttelemista on. Kaipaan jo del, end ja page up/down näppäimiä. Tämä tietysti ratkeaa kun saan laitettua tuon tutun pc-näppiksen tähän, kokeilin jo ja toimii mainiosti
- Tasohiiri tuntui aluksi kumalliselta mutta pienen totuttelun jälkeen ihan toimiva, kunhan saan tiedostot siirrettyä ja homma alkaa toimia niin voin siirtää tuon itselleni mieluisan Logitechin tähän
- USB-liitäntöjä saisi olla neljä, kaksi on kyllä vähän vaikka asentamista odottaakin usb-hubi.
- Leopardin saa vasta niihin koneisiin jotka lähtee asennettuna viime perjantaista alkaen joten tämä käytön aloittelu menee Tiikerillä. Vaan mikäpä tässä.

#42 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 29 October 2007 - 21:01

Muutamia muita hajahuomioita:

- Finder on todella kätevä ja Dock toimiva joskin haluaisin myös poistaa siitä ohjelmia

Tarkoitatko, että kun kuvakkeen poistaa, poistuu myös itse ohjelma? Kuvakkeet saa pois dockista, kun vetää ne vain esim. työpöydän päälle.

- Safari näyttää toimivalta selaimelta mutta koska olen tottunut välilehtiin niin asensin Firefoxin

Safarissa on myös välilehdet. Laitat vaan asetuksista päälle, että käytä välilehtiä. Omppu+hiiren painallus avaa linkin uuteen välilehteen.

- Näppis ok, joskin en ole tottunut kannettaviin joten totuttelemista on. Kaipaan jo del, end ja page up/down näppäimiä. Tämä tietysti ratkeaa kun saan laitettua tuon tutun pc-näppiksen tähän, kokeilin jo ja toimii mainiosti

Del = fn+backspace
End = omppu+nuoli oikealle
page up/down = omppu+ylös/alas

- Tasohiiri tuntui aluksi kumalliselta mutta pienen totuttelun jälkeen ihan toimiva, kunhan saan tiedostot siirrettyä ja homma alkaa toimia niin voin siirtää tuon itselleni mieluisan Logitechin tähän

Järjestelmäasetuksista kannattaa säätää tämäkin kohdilleen. Kahden sormen scrollaus on todella hyvä toiminto.

- USB-liitäntöjä saisi olla neljä, kaksi on kyllä vähän vaikka asentamista odottaakin usb-hubi.

Mulla on printteri (ja stereot) kiinni airport expressissä ja hiiri sinihampaalla, joten 2 porttia riittää hyvin satunnaiseen muistitikku / kamerakäyttöön, mutta muuten tämä on totta.

- Leopardin saa vasta niihin koneisiin jotka lähtee asennettuna viime perjantaista alkaen joten tämä käytön aloittelu menee Tiikerillä. Vaan mikäpä tässä.

Sait kuitenkin mukaan asennuslevyn? Faijan koneeseen posti toi tänään vastaavan. Ymmärsin, että kyseessä on vain upgrade levy, eli tiikerin pitää olla alla, että asennus onnistuu. Harmi, toivottavasti clean install onnistuu kuitenkin.

#43 Antti Vanhala

Antti Vanhala

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,156 posts

Posted 29 October 2007 - 21:13

Hyviä pointteja, etenkin tuo Safarin välilehdet, dockissa tosiaan tarkoitin vain kuvakkeen poistamista. Koneen käynnistymisnopeus on ällistyttävä, etenkin nukkumistilasta. Ja eikö tähän tosiaan ole mitään viruksia, juuri kaivoin palomuurin asetuksen päälle ja lukemani perusteella se ilmeisesti riittää. Leopardilevy pitää tilata itse, ilmeisesti näin, en ainakaan osaa epäillä Humacin asiantuntemusta tältä osin. Eli 8,95 e joudun minäkin siitä köyhtymään mutta en malttanut enää odottaa.

#44 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 29 October 2007 - 21:19

Hyviä pointteja, etenkin tuo Safarin välilehdet, dockissa tosiaan tarkoitin vain kuvakkeen poistamista. Koneen käynnistymisnopeus on ällistyttävä, etenkin nukkumistilasta. Ja eikö tähän tosiaan ole mitään viruksia, juuri kaivoin palomuurin asetuksen päälle ja lukemani perusteella se ilmeisesti riittää. Leopardilevy pitää tilata itse, ilmeisesti näin, en ainakaan osaa epäillä Humacin asiantuntemusta tältä osin. Eli 8,95 e joudun minäkin siitä köyhtymään mutta en malttanut enää odottaa.

Tilasin levyn keskiviikkona ja tänään oli kotona, eli nopeasti tulee. Joo ei ole VIELÄ mitään oikeita viruksia (joitakin käyttäjän tyhmyyteen perustuvia on joitain). Palomuuri riittää hyvin.

#45 Janne Timonen

Janne Timonen

Über Member

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,070 posts

Posted 30 October 2007 - 12:39

Leopardilevy pitää tilata itse, ilmeisesti näin, en ainakaan osaa epäillä Humacin asiantuntemusta tältä osin. Eli 8,95 e joudun minäkin siitä köyhtymään mutta en malttanut enää odottaa.

Häh, mulle annettiin Humacista vain linkki mistä pitää imuroida disk image. Perkele, varmaan jotain 7Gb.

Juu. Paskaa puhuivat. Levy tulee postissa.

Edited by Janne Timonen, 30 October 2007 - 14:20.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users