Jump to content


Photo

2008 - Suomi-kauhun vuosi?


  • Please log in to reply
93 replies to this topic

#16 Young Hova

Young Hova

    Superspammer

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,104 posts

Posted 27 February 2008 - 16:28

Mietin kyllä tuota ennen kuin kirjoitin viestin, mutta sitten muistui mieleen Werner Hedmanin mahtavat Agent 69 Jensen hupailut ja muu juonellinen tanskaporge. Noista leffoista pystyy kyllä nauttimaan muutkin kuin tanskalaiset, toisin kuin meidän kotimaisista uunoturhapuroista.


No onhan meillä esim Teuvo Tulio jo 1940-luvulla, ja hänen Sensuelansa 70-luvulta, jotka eivät ulkomaille levinneet mutta ovat nyt ihan kansainvälisessä vertailussa genreissään pätevää kamaa. Jörn Donnerin elokuvia näytettiin jonkin verran muuallakin. Toki tanskalaisilla on miljoona kertaa enemmän pornouskottavuutta, mutta ei sen vaikutus koskaan suoraan mainstreamiin merkittävästi vaikuttanut, muuten kuin ehkä rahallisina tuloina ja työllistämisvaikutuksella alalle.

Toi nillitys suomalaisten sisäänrakennetusta paskuudesta kulttuurin alalla on ihan tyhmää ja tyhjää puhetta. Kaikki on mahdollista, jos ei ens vuonna niin joskus. Kehitys vie aikansa ja nyt ollaan menossa ainakin parempaan suuntaan. Ja historiallisesti - helvetti onhan meillä Sibeliuskin, kovempi jäbä kuin yksikään ruotsalainen säveltäjä, jos ny aletaan näin banaalisti vertailee.

Ei yhtään naurahdusta, liikuttumisen kyyneltä tai edes huokausta. Tunteet pois, masentava huttu teatterilevitykseen ja rahat kouraan tekijöille.

#17 Young Hova

Young Hova

    Superspammer

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,104 posts

Posted 27 February 2008 - 16:31

Ja vielä, asukasluvultaan Suomeen on Shockyn listaamista maista Suomeen suoraan verrattavissa vain Islanti, Tanska ja Norja. (Näidenkin maiden kielet on suht samankaltaisia, moni osaa/ymmärtää naapurimaiden kieltä.) Belgiakin kuuluu ranskan kielialueeseen, potentiaalisia katsojia jo Euroopassa yli sata miljoonaa.

Ei yhtään naurahdusta, liikuttumisen kyyneltä tai edes huokausta. Tunteet pois, masentava huttu teatterilevitykseen ja rahat kouraan tekijöille.

#18 Norrin Radd

Norrin Radd

    Member +

  • Elitisti
  • PipPip
  • 364 posts

Posted 27 February 2008 - 16:43

Itsekin uskon että suomessa olisi mahdollista tehdä hyviä kauhuelokuvia ja se on melkein enemmältikin kiinni vain oikeista visiönääreistä ja vahvan näkemyksellisistä tekijöistä.
Musiikin tasokin, näin vertailun vuoksi, on suomessa ollut aika ajoin todella kova ja kansainvälisesti mielestäni täysin vertailukelpoinen omassa painoluokassaan, joten miksei kauhu(ja muukin)elokuvakin vielä jonain päivänä...sitä päivää odotellessa.

Käsikirjoituspuolelle voisi ihan hyvin kuvitella vaikkapa Boris Hurtan sekä muitakin kauhu/scifi-novellisteja, valmiita tarinan ideoita löytyisi jo pilvin pimein. Musiikin puolellakin löytyisi ihan loistavia mahdollisuuksia kuten Tenhi-yhtye joka varsinkin Maaäet levyllään loihtii synkän metsäkauhun maisemat mieleen tuovaa hyvin elokuvallista musiikkia. Osavia tekijöitä tosiaan löytyisi, mutta hyvä kokonaisuus on tunnetusti suurempi kuin osiensa summa.

#19 Bad Rain

Bad Rain

    Expert Member

  • Elitisti-toimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,110 posts

Posted 27 February 2008 - 16:46

Olet ilmeisesti myös sitä mieltä että todella hyvää musiikkia ei voida Suomessa tuottaa?


Todella hyvän musiikin tuottaminen Suomessa on paljon todennäköisempää kuin hyvien elokuvien tuottaminen, mutta arvaat oikein, en pitkään aikaan pitänyt suomalaista musiikkia lainkaan kilpailukykyisenä. Nykyään alkaa olemaan jo onneksi kohtuullisesti ihan ok bändejä, HIM, Nightwish, Bomfunk Mc's (onko näitä enää), Magyar Posse... silti tuntuu että loistavat suomalaiset biisit genressä kuin genressä ovat yksittäisiä poikkeuksia. Oikeasti legendaarisimmat biisit ovat peräisin aina jostain ihan muualta, esim. Ruotsista (ABBA).

Voisitte myös puhua asioista niiden oikeilla nimillä. "Hyvä" musiikki ja "hyvä" elokuva ovat aika subjektiivisia käsitteitä. Tarkoittanette kansainväliseen menestykseen potentiaalia omaavasta tavarasta, helvetin hyvää pop-musiikkia Suomessa on tehty jo 70-luvulla. Myös leffoista löytyy neljän-viiden tähden tavaraa jo vuosikymmenien takaa. Nyt en puhu siis kauhuleffoista.
Nothing but the best for my dog.

#20 Asswipe

Asswipe

    Member +

  • Foorumikäyttäjä
  • PipPip
  • 386 posts

Posted 27 February 2008 - 16:47

Tässä vielä kerran pirun kova norjalainen http://www.imdb.com/title/tt0113557/

Minä olen aina ihmetellyt suomalaisen elokuvan tasoa, mutta mielessä ei ole käynyt etteikö osaamista löytyisi. On vain käsittämätöntä minkälaisesta kamasta niitä leffoja lähdetään tekemään. Suomessa on helvetin kovia kirjailijoita eli huippuluokan lähdematskua kyllä riittää. Mutta kun ei niin ei. Kun en yhtäkään Solar filmsin elokuvaa ole katsonut, enkä aiokaan, niin kidutin itseäni lukemalla jonkun Minä ja Morrisonin käsistä. Ei jumalauta.

Palautuu mieleen kun joskus taikun käsikirjoituksen pääsykoetta tutkiskelin. Oliko siinä vittu oikeasti yhtenä tehtävänä tyyliin: "mene skolen kirjastoon A3-arkin kanssa. Sit sä niinku höpönassu otat mistä tahansa kirjoista jotain kuvii, valokopioit ja sit niinku liimat ne siihen paprulle." Toinen tehtävä olis sitten kirjoittaa yhden liuskan kässäri. Mitä vit? Ihan kuin tarkoituksena olisi tehdä lauma jannuja luomaan uraansa mainosten kirjoittajana.

#21 Jakel

Jakel

    Expert Member ++

  • Varapäätoimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,878 posts

Posted 27 February 2008 - 16:53

(Disclaimer: En tajua juurikaan mitään musiikista, aloin kuuntelemaan sitä vasta 90-luvun puolivälissä)


Musiikin suhteen Suomi tunnetaan metallimusiikin paitsi luvattuna maana myös hautomona. Monet pikkubändit, joiden tuotoksia ei edes myydä anttiloissa -saati soitella radiossa, kiertelevät eurooppaa ja haaveilevat japaninkiertueesta (mikä ei ole täysin hatusta vedetty, koska suomimetalli on myynyt 15 vuotta sikahyvin juuri tuolla). Tämä hyvä, koska on metallimusiikki kuitenkin miehekkäämpää kuin jokin saksalais-hollantilainen euro-dance. Ja Ruotsin edelle ollaan menty jo vuosia sitten tällä musiikkisaralla.
'Elokuva on värillinen, vaikka se sijoittuu 1200-luvulle. Oikeasti värielokuva keksittiin vasta 1900-luvulla, joten mustavalkoisuus olisi lisännyt realismin tuntua.'
-Braveheart, Mesta.netin leffamokat.

#22 KCrimso

KCrimso

    Expert Member

  • Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,183 posts

Posted 27 February 2008 - 17:05

(Disclaimer: En tajua juurikaan mitään musiikista, aloin kuuntelemaan sitä vasta 90-luvun puolivälissä)


Musiikin suhteen Suomi tunnetaan metallimusiikin paitsi luvattuna maana myös hautomona. Monet pikkubändit, joiden tuotoksia ei edes myydä anttiloissa -saati soitella radiossa, kiertelevät eurooppaa ja haaveilevat japaninkiertueesta (mikä ei ole täysin hatusta vedetty, koska suomimetalli on myynyt 15 vuotta sikahyvin juuri tuolla). Tämä hyvä, koska on metallimusiikki kuitenkin miehekkäämpää kuin jokin saksalais-hollantilainen euro-dance. Ja Ruotsin edelle ollaan menty jo vuosia sitten tällä musiikkisaralla.


Ja taidemusiikin puolellahan Suomi on ollut merkittävä maa jo vaikka kuinka pitkään. Maailmankuuluja kapellimestareita säveltäjiä ja laulajia on väkimäärään nähden huikea määrä.
BB on yhteiskuntamme vino peili, joka kertoo meistä enemmän kuin uskallamme itsellemme tunnustaa. - Disco Studd

#23 Shocky

Shocky

    Full Member +

  • Elitisti-toimittaja
  • PipPipPip
  • 1,497 posts

Posted 27 February 2008 - 17:12

Mietin kyllä tuota ennen kuin kirjoitin viestin, mutta sitten muistui mieleen Werner Hedmanin mahtavat Agent 69 Jensen hupailut ja muu juonellinen tanskaporge. Noista leffoista pystyy kyllä nauttimaan muutkin kuin tanskalaiset, toisin kuin meidän kotimaisista uunoturhapuroista.


No onhan meillä esim Teuvo Tulio jo 1940-luvulla, ja hänen Sensuelansa 70-luvulta, jotka eivät ulkomaille levinneet mutta ovat nyt ihan kansainvälisessä vertailussa genreissään pätevää kamaa. Jörn Donnerin elokuvia näytettiin jonkin verran muuallakin. Toki tanskalaisilla on miljoona kertaa enemmän pornouskottavuutta, mutta ei sen vaikutus koskaan suoraan mainstreamiin merkittävästi vaikuttanut, muuten kuin ehkä rahallisina tuloina ja työllistämisvaikutuksella alalle.


Teuvo Tulio ja nimenomaan Sensuela kävi mielessäni kun mietin päräyttävintä Suomi-pätkää ikinä, mutta en ole tietoinen siitä, onko sillä kansainvälistäkin respektiä. Ainakin The Naked Gun -leffassa on melko varmasti viittaus siihen: "...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go". Annapa joku muu esimerkki tuon yksittäisen positiivisen poikkeuksen lisäksi? Donnerin elokuvat mainitessani tarkoitin, että ne eivät riittäneet synnyttämään laajempaa (Jörkan tuotannon ulkopuolista) liikettä kohti parempaa elokuvaa, eli missattiin tilaisuus.


Toi nillitys suomalaisten sisäänrakennetusta paskuudesta kulttuurin alalla on ihan tyhmää ja tyhjää puhetta. Kaikki on mahdollista, jos ei ens vuonna niin joskus. Kehitys vie aikansa ja nyt ollaan menossa ainakin parempaan suuntaan. Ja historiallisesti - helvetti onhan meillä Sibeliuskin, kovempi jäbä kuin yksikään ruotsalainen säveltäjä, jos ny aletaan näin banaalisti vertailee.


Koetan vain keksiä syitä suomalaisen elokuvan yllättävän huonoon tasoon. Siis ihan tilastollisestikin on ällistyttävää, ettei täällä saada sitten millään kansainvälisiä klassikoita aikaiseksi. Enhän mä nyt tietenkään näillä manauksillani voi estää etteikö vuonna 2008 joku suomalainen kauhuelokuva yllättäisi positiivisesti, mutta usko siihen on kyllä todella vähissä nyt. Tsemppiä vaan kaikille tekijöille. Joo Sibelius on kova.


Ja vielä, asukasluvultaan Suomeen on Shockyn listaamista maista Suomeen suoraan verrattavissa vain Islanti, Tanska ja Norja. (Näidenkin maiden kielet on suht samankaltaisia, moni osaa/ymmärtää naapurimaiden kieltä.) Belgiakin kuuluu ranskan kielialueeseen, potentiaalisia katsojia jo Euroopassa yli sata miljoonaa.


Ei vittu, eikö täällä foorumilla voi sanoa enää mitään ilman pilkunnussimisuhkaa?

Vai ei Ruotsi (8 miljoonaa asukasta) ei vertaudu Suomeen (5 milj.) asukasluvultaan? WTF? Hollantia (16 milj.) jouduin sentään alunperin harkitsemaan hetken, Belgia (11 milj.) ja Unkari (10 milj.) olivat selviä tapauksia. Saksa 82 miljoonaa, Italia 59 miljoonaa, Ranska 64 miljoonaa, Englanti 61 miljoonaa... NÄMÄ eivät vertaudu Suomeen.

Tanskalaiset eivät kyllä tasan pysty katsomaan islantilaisia leffoja ilman tekstejä, enkä usko että tanskalaisetkaan mielellään katsovat leffoja norjaksi.

Ahaa, eli Belgia on Ranska, koska huomattava vähemmistö siellä puhuu Ranskaa. Mitähän Belgialaiset tuohon päätelmääsi sanoisivat. Hyvä elokuva ei synny potentiaalisten katsojien määrästä. Tietenkin suurille kielialueille on enemmän yrittäjiä ja on todennäköisempää että joku heistä onnistuu, mutta elokuvat tuotetaan kuitenkin jossakin maassa, tietyssä kulttuuri-ilmapiirissä, ja lopputuotteeseen vaikuttavat monet paikalliset tekijät kuten elokuvaopetuksen taso. Väitätkö, että Man Bites Dog on hyvä elokuva, koska tekijöitä motivoi tieto yli satamiljoonaapäisestä potentiaalisesta yleisöstä?
So, you're the 'World No 1 Fist God'! -No, no... that was long time ago... Not worth mentioning it at all...

#24 JMustonen

JMustonen

    Expert Member

  • Elitisti-toimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,025 posts

Posted 27 February 2008 - 19:22

Lässynlässyn, ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on saada (ulkomaiset) isot sijoittajat kiinnostumaan.
Rahasta se on kiinni. Kaikki muu täällä kyllä hoituu.

Jep. Monet kauhuelokuvan klassikot tyyliin Night of the Living Dead tai The Evil Dead olivat oikeita ison rahan riemuvoittoja, niillä ei ollut mitään tekemistä omaperäisen näkemyksen kanssa.

Pakko kompata THaavistoa. Lähes kaikki käänteentekevät kauhuelokuvat on tehty suhteellisen pienellä budjetilla.
The Moonlight Sonata

"...is one of those poems that human language does not know how to qualify."

- Berlioz

#25 Jakel

Jakel

    Expert Member ++

  • Varapäätoimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,878 posts

Posted 27 February 2008 - 19:47

Pakko kompata THaavistoa. Lähes kaikki käänteentekevät kauhuelokuvat on tehty suhteellisen pienellä budjetilla.


Tätä kun miettii toisinpäin, niin kuinka monta käänteentekevää kauhuelokuvaa on tehty isolla rahalla ja tuotantoarvoilla? Itselleni ei tule mieleen yhtään.
'Elokuva on värillinen, vaikka se sijoittuu 1200-luvulle. Oikeasti värielokuva keksittiin vasta 1900-luvulla, joten mustavalkoisuus olisi lisännyt realismin tuntua.'
-Braveheart, Mesta.netin leffamokat.

#26 Norrin Radd

Norrin Radd

    Member +

  • Elitisti
  • PipPip
  • 364 posts

Posted 27 February 2008 - 20:04

Pakko kompata THaavistoa. Lähes kaikki käänteentekevät kauhuelokuvat on tehty suhteellisen pienellä budjetilla.


Tätä kun miettii toisinpäin, niin kuinka monta käänteentekevää kauhuelokuvaa on tehty isolla rahalla ja tuotantoarvoilla? Itselleni ei tule mieleen yhtään.

Alien? Käänteentekevä ja korkeat tuotantoarvot. Budjetti n.11 miljoonaa silloista dollaria, kolmasosa vaikkapa 007-Erittäin salaisesta.

Edited by Norrin Radd, 27 February 2008 - 20:06.


#27 JariM

JariM

    Expert Member

  • Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,093 posts

Posted 27 February 2008 - 20:08

Pakko kompata THaavistoa. Lähes kaikki käänteentekevät kauhuelokuvat on tehty suhteellisen pienellä budjetilla.


Tätä kun miettii toisinpäin, niin kuinka monta käänteentekevää kauhuelokuvaa on tehty isolla rahalla ja tuotantoarvoilla? Itselleni ei tule mieleen yhtään.


Ehkä Manaajaa voi pitää sellaisena(?).
LOAD"SIGNATURE",8,1

#28 Flash

Flash

    Expert Member

  • Elitisti
  • PipPipPipPip
  • 2,091 posts

Posted 27 February 2008 - 20:16

Teuvo Tulio ja nimenomaan Sensuela kävi mielessäni kun mietin päräyttävintä Suomi-pätkää ikinä, mutta en ole tietoinen siitä, onko sillä kansainvälistäkin respektiä. Ainakin The Naked Gun -leffassa on melko varmasti viittaus siihen: "...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go".

Ei Sensuelaa nähty kai missään ulkomailla ennen sen uudelleen löytämistä 2000-luvun alussa.
Intiimi sadismi helmeilee, beibi!

#29 spatter

spatter

    Member

  • Elitisti
  • PipPip
  • 316 posts

Posted 27 February 2008 - 20:23

Ei voi. Suomalaiset eivät tule saamaan aikaan hyvää kauhuelokuvaa. Kyllä se olisi jo tehty jos se olisi mahdollista. Tavoitteet näissä kaikissa tuotannoissa tuntuvat olevan tehdä "kansainväliset standardit täyttävä" kauhuelokuva, vaikka tavoitteena pitäisi olla tehdä hyvä leffa, joka erottuu massasta. Näiden "Dork Floors" pelleilyjen sijaan pitäisi käyttää tehdä esim. suomalaisten pakanallisesta historiasta ponnistavia tuotoksia, joissa on julmia rituaaleja ja alastomat neidot tanssivat koivikossa loitsuja loihtien.. mmm... äh... siitäkin tulisi vain ankea Wicker Man tai Blood On Satan's Claw -klooni. "Sauna" vaikuttaa trailerin perusteella huonohkolta vitsiltä, vaikka on oikeilla jäljillä tuon leimallisen suomalaisuuden suhteen. "Stone's War" tulee varmasti olemaan tylsästi kuvattua, näkemyksetöntä peruszombailua, joka ei edistä genreä mihinkään suuntaan. Aina tulee uudet tekijät, aina he kaatuvat samoihin mielikuvituksettomuuden sudenkuoppiin. Never forget: "Kohtalon kirja"!


Ja maailmalla tehdyt hyvät kauhuleffat ei stten ole koskaan mitään kopioita? Koko kauhugenre perustuu vähintään puoliksi jo hyväksi havaittujen keinojen kierrättämiseen.

#30 JMustonen

JMustonen

    Expert Member

  • Elitisti-toimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,025 posts

Posted 27 February 2008 - 20:24

Pakko kompata THaavistoa. Lähes kaikki käänteentekevät kauhuelokuvat on tehty suhteellisen pienellä budjetilla.

Tätä kun miettii toisinpäin, niin kuinka monta käänteentekevää kauhuelokuvaa on tehty isolla rahalla ja tuotantoarvoilla? Itselleni ei tule mieleen yhtään.

Ehkä Manaajaa voi pitää sellaisena(?).

Mietin itsekin Manaajaa, mutta näen sen ehkä kumminkin ennemmin suurten amerikkalaisten tuotantoyhtiöiden uudelleen heräämisenä genreen, samoin kuin esim. The Omenin. Kyllähän Manaajakin poiki oman buuminsa, mutta ei sinällään lukeudu mielestäni käänteentekeviin kauhuelokuviin (näitä voisivat olla vaikka Psyko, Frakensteinin kirous, Night of the Living Dead, TCM ym. kauhuelokuvakulttuuria muovanneet klassikot). Manaajan teemat käsiteltiin varsin kattavasti jo 60-luvulla (Rosemary´s Baby yms.). Nyt sama juttu tehtiin vähän isommalla rahalla.

Edit. Ehkä Tappajahain voisi mainita. Ei elokuvallisen perinnön takia, vaan koska sen yhteydessä lanseerattiin uudenlainen oheistuotteisiin ja mainontaan perustuva elokuvakonsepti.
The Moonlight Sonata

"...is one of those poems that human language does not know how to qualify."

- Berlioz


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users