Jump to content

Photo

kyllä mä oon tippikulttuurin ystävä

• Please log in to reply
37 replies to this topic

#31 AlexA

AlexA

Member

• Elitisti
  • PipPip
  • 280 posts

Posted 15 January 2010 - 09:46

Jos palvelu on hyvää, ruoka maittavaa ja miljöö viihtyisä niin tippaan.. Olin sitten Suomessa, Ameriikassa, Saksassa missä vaan. Jos palvelussa moitetta, mainitsen asiasta heti en laskun saapuessa. Jos mainittu asia korjaantuu per heti ja homma ok niin jätän tippiä.

Jenkeissä 2003 Bleeker streetillä (jossain baarissa minkä nimeä muista millään) oli niin mulkku baarimikko ettei tippiä herunut. Jonkin aikaa mekkaloin ja kavereiden kanssa toivotettiin ukolle hyvää matkaa helvetin kuuseen ja alan vaihtoa. Sinne jäi möykkäämään.

Venäjällä törkeä tapa tippimeiningissä mihin itse törmännyt ja yksi tuttu vielä häiritsevämmin. Ravintolassa kaikki ok ja palvelu nyt kohtalaista, tulee maksun aika ja lasku hoidettu niin tarjoilija tulee tylyttämään "giv money, tjip, TJIP!". Näin kävi tutulle. Itsellä kävi taas niin, että kun lasku maksettu ja jätettiin jonkinmoinen tippi niin tarjoilija tulee törkeästi tarkastamaan rahapinoa ja mekkaloi siinä että pitäisi olla enempi rahaa kasassa. Molemmat tapaukset Pietarista.

Edited by AlexA, 15 January 2010 - 10:00.

"The only exercise I take is walking behind the coffins of friends who took exercise."

Peter O'Toole

#32 wicked clown

wicked clown

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 779 posts

Posted 16 January 2010 - 17:48

Me käytettiin koko matkan ajan jostakin oppaasta löytynyttä sääntöä: tippi on veron määrä kerrottuna kahdella pyöristettynä ylöspäin. Ja todellakin tipattiin taksia ja aina bisseä ostaessa. Mutta eniten käy vituttamaan sellainen, kun antaa vaikka 15 $ tippiä kun oikeasti pitäisi olla 18 $ (dollarit loppu) ja sitten alussa kohtelias tarjoilija onkin naama rutussa eikä viitsi moikata lähtiessä. En ymmärrä miksi tippauksen pitää olla niin progressiivista, pitäisi varmaan aluksi laskea saako juoda vielä yhden bissen että rahat riittävät lopuksi myös tippiin sentilleen oikein.

Sitten on erikseen sellaiset tapaukset kun oltiin syömässä aivan huippu hyvässä japskibuffetissa (www.ichiumi.com, suosittelen!), jossa tarjoilija toi vedet pöytään ja haki tyhjät lautaset pois ja sitten kuitissa lukee isolla että tippi on x $. Mielestäni tippauksella pitää olla jokin peruste mistä se maksetaan (kuten Kinnusen mainitsema "bissevakuutus", jos sitä vaatii kymmeniä dollareita). Systeemistä johtuva useasti tavattu teennäisyys myöskin vituttaa varsinkin kun tippaus on kerta pakollista aina. Mutta kuten sanottu, maassa maan tavalla ja monesti tippiä jätti hienommissa paikoissa ihan mielissään, kun palvelu oli oikeasti ollut kaikin puolin erinomaista.

YMCA:ssa kävi niin, että pari ekaa yötä siivoojat laittoivat sängyn siistiksi, sitten laittoivat pelkän lakanan ja lopulta eivät pedanneet ollenkaan. Ilmeisesti he odottivat että tippiä olisi pitänyt jättää joka aamu, mutta itse olin ajatellut jättää vasta matkan lopussa. Enkä tiedä paljonko sellaisesta siivouksesta, jossa pedataan sänky ja tuodaan uusi pyyhe mutta ei tehdä mitään muuta, pitäisi edes maksaa.

#33 netzach

netzach

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,191 posts

Posted 16 January 2010 - 19:51

Kyllä kun kuukauden oli töissä Texasissa niin tuli maksettua tipit kunnolla, jopa kun tuli takaisin suomeen niin silloisessa vakioraflassakin. Tosin silloin oli rahaakin ihan eri tavalla käytettävissä.

Mutta onhan se vittumaista kaivella tippiä jostain jos ei ole sopivasti niitä vitun dollarien seteleitä taskussa. Etenkin kun viime reissu oli melko persaukista artistielämää.

Suurin tippini on ollut 50$ (Texasissa) mutta sen maksuin mukisematta koska oli melkein ainut baari hotellin vieressä josta sai Milleriä 1$ pullo ja jossa muut suomalaiset pesivät. Tipin suuruus ei johtunut juomisista... (tai siis johtui kyllä just niistä :) )

Edited by netzach, 16 January 2010 - 19:53.

Ah! But that is because I am a miserable, grumpy elitist - and that works for me!

<@KikiKnight> runkkaatteko te oikeasti joidenkin ns. oikeiden leffojen parissa?

I TALK TO PLANETS BABY!

#34 Antti Tohka

Antti Tohka

Grandmaster of Spam ++

• Elitisti-avustaja
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8,027 posts

Posted 16 January 2010 - 23:13

Me käytettiin koko matkan ajan jostakin oppaasta löytynyttä sääntöä: tippi on veron määrä kerrottuna kahdella pyöristettynä ylöspäin.

tÄÄ ON IHAN VÄÄRÄÄ TIETOA, TÄYSIN PERSEESTÄ OLEVA KOMMENTTI. iTSE TIPPI ON 50 SENTTIÄ JA MENO SEN JÄLKEEN TÄSTÄ JOHDETTAVAA. tURHA NILLITTÄÄ.
Death Completely Sentence

#35 netzach

netzach

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,191 posts

Posted 17 January 2010 - 00:49

Me käytettiin koko matkan ajan jostakin oppaasta löytynyttä sääntöä: tippi on veron määrä kerrottuna kahdella pyöristettynä ylöspäin.

tÄÄ ON IHAN VÄÄRÄÄ TIETOA, TÄYSIN PERSEESTÄ OLEVA KOMMENTTI. iTSE TIPPI ON 50 SENTTIÄ JA MENO SEN JÄLKEEN TÄSTÄ JOHDETTAVAA. tURHA NILLITTÄÄ.

Talteen.
Ah! But that is because I am a miserable, grumpy elitist - and that works for me!

<@KikiKnight> runkkaatteko te oikeasti joidenkin ns. oikeiden leffojen parissa?

I TALK TO PLANETS BABY!

#36 Antti Tohka

Antti Tohka

Grandmaster of Spam ++

• Elitisti-avustaja
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8,027 posts

Posted 17 January 2010 - 11:48

Talteen.

Päätoimittajan tupareissa unohtui näemmä loggautua ulos.
Death Completely Sentence

#37 Spaddu

Spaddu

Full Member

• Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,235 posts

Posted 19 January 2010 - 21:08

Tippaaminen Sopranosissa: http://www.youtube.com/watch?v=MiHqnfi4PRI&feature=related
Well some people try to pick up girls / They get called assholes / This never happened to Pablo Picasso
...
He could walk down your street / And girls could not resist his stare / Pablo Picasso never got called an asshole
- Jonathan Richman

#38 Shocky

Shocky

Full Member +

• Elitisti-toimittaja
  • PipPipPip
  • 1,497 posts

Posted 15 October 2015 - 16:09

http://www.iltalehti...519176_ul.shtml

Joukko ravintoloita luopuu tipeistä New Yorkissa

b207851d1d02f8171b8d6ad658624b966826a0c7

So, you're the 'World No 1 Fist God'! -No, no... that was long time ago... Not worth mentioning it at all...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users