Jump to content


Photo

Contagion / Tartunta

mainstream

  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 QCine

QCine

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,283 posts

Posted 25 October 2011 - 17:51

Pitkästä aikaa jokin kauhu- tai katastrofielokuva herätti kiinnostustani. Soderbergh on osoittanut hallitsevansa miellyttävän "vähän on paljon" -meiningin, joten odottaisin kyllä sangen vakuuttavaa ja kylmäävää aivastelua. Vaan miten on: kannattaako raahautua elokuvateatteriin saakka?

http://m.imdb.com/title/tt1598778/

#2 Master Sardu

Master Sardu

    Newbie +

  • Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 65 posts

Posted 25 October 2011 - 18:38

Kannattaa. Neljän tähden kamaa. Cliff Martinezin score on myös tosi hyvä.

Edited by Master Sardu, 25 October 2011 - 18:38.


#3 Disco Studd

Disco Studd

    Über Member +

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,503 posts

Posted 25 October 2011 - 19:50

Muistuttakaas vielä mitä hyvää se Soderberghi on saanut aikaiseksi viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Emme halua vain katsoa tiettyjä elokuvia (35 mm -filmiltä) vaan kokemukseen kuuluu teatteriin tuleminen epätavallisia, epätodennäköisiä elokuvia varten. Ehkei maailman idealistisinta kulttuurihulluutta, mutta silti haastavampaa ja toisella tavalla tarinaksi ja muistoiksi muotoutuvaa kuin kotona klikkailuun perustuva elokuvan kuluttaminen.


#4 Humphrey Bogart

Humphrey Bogart

    Superspammer ++

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,836 posts

Posted 25 October 2011 - 23:38

Eipä kyllä juuri mitään mutta tää uusin voi ehkä vähän kiinnostaakin.
"I believe that my woman shouldn't work outside the home. When I come home and I'm tired from filming all day, I expect her to be there and make sure that everything is cool for me. You know, like drawing my bath and helping me into bed. That's the kind of job she had and, in return for it, she can bear my children and if any man talks bad to her, I'll hit him."

Oliver Reed

#5 (The Lukewarm.)

(The Lukewarm.)

    Über Member

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,013 posts

Posted 26 October 2011 - 08:59

Full Frontal, Bubble ja The Informant! on kaikki silkkaa neroutta. Toki myös ensimmäinen Ocean's on viimeisen kymmenen vuoden aikana eniten katsomani viihde-elokuva.

Edited by (The Lukewarm.), 26 October 2011 - 12:23.


#6 Humphrey Bogart

Humphrey Bogart

    Superspammer ++

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,836 posts

Posted 26 October 2011 - 17:01

Full Frontal on surkeimpia leffoja mitä tällä vuosituhannella on tehty.
"I believe that my woman shouldn't work outside the home. When I come home and I'm tired from filming all day, I expect her to be there and make sure that everything is cool for me. You know, like drawing my bath and helping me into bed. That's the kind of job she had and, in return for it, she can bear my children and if any man talks bad to her, I'll hit him."

Oliver Reed

#7 Jakel

Jakel

    Expert Member ++

  • Varapäätoimittaja
  • PipPipPipPip
  • 2,869 posts

Posted 26 October 2011 - 17:50

Full Frontal, Bubble ja The Informant! on kaikki silkkaa neroutta.


Kuullostaa ihan Nintendon konsolipeleiltä.
'Elokuva on värillinen, vaikka se sijoittuu 1200-luvulle. Oikeasti värielokuva keksittiin vasta 1900-luvulla, joten mustavalkoisuus olisi lisännyt realismin tuntua.'
-Braveheart, Mesta.netin leffamokat.

#8 QCine

QCine

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,283 posts

Posted 26 October 2011 - 18:06

Full Frontal, Bubble ja The Informant! on kaikki silkkaa neroutta.

Kuullostaa ihan Nintendon konsolipeleiltä.


Full Frontal on nollannen sukupolven säälittävä konsoli -fps-viritelmä, jossa ruudunpäivitys alkaa pykiä heti, kun ruutuun iskautuu yli kaksi natsia. Bubble on Bubble Bobblen pasianssiversio, ja The Informant! :issa ohjataan agenttimuurahaista tetriksenomaisessa HypiPompi -ympäristössä.

Joo, en itsekään nyt ilosta kilju Soderberghin tuotannon suhteen, mutta juuri tuo vähäeleisyyteen taipuvainen tyylinsä yhdistettynä katastrofielokuvan raameihin kiinnostaa.

#9 Young Hova

Young Hova

    Superspammer

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,104 posts

Posted 26 October 2011 - 18:57

Contagion on vetävä, just semmoinen kuin tuolta kuviolta toivoo.

Ei yhtään naurahdusta, liikuttumisen kyyneltä tai edes huokausta. Tunteet pois, masentava huttu teatterilevitykseen ja rahat kouraan tekijöille.

#10 Artisan

Artisan

    Über Member

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,021 posts

Posted 29 October 2011 - 19:58

Solaris *****

ehkä jopa hieman alkuperäistä parempi.

Mikä on pahempaa kuin löytää puolikas mato omenasta, jota olet juuri haukannut?


- Holokausti


#11 Disco Studd

Disco Studd

    Über Member +

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,503 posts

Posted 10 November 2011 - 21:15

Okei, myönnetään. Tartunta on Soderberghin paras elokuva sitten Trafficin. Ei tosin läheskään yhtä nappisuoritus, johtuen aika onnettomista henkilöhahmoista joilla on aika vähän tekemistä, mutta tyyli toimi ja sanoma on lähes poikkeuksellinen amerikkalaista individualismia hehkuttavien perushollywoodilaisten elokuvien joukossa:
Spoiler

Emme halua vain katsoa tiettyjä elokuvia (35 mm -filmiltä) vaan kokemukseen kuuluu teatteriin tuleminen epätavallisia, epätodennäköisiä elokuvia varten. Ehkei maailman idealistisinta kulttuurihulluutta, mutta silti haastavampaa ja toisella tavalla tarinaksi ja muistoiksi muotoutuvaa kuin kotona klikkailuun perustuva elokuvan kuluttaminen.


#12 k-mikko

k-mikko

    Über Member +

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,542 posts

Posted 12 November 2011 - 09:19

No ihan hyvä. Selkeää jatkoa Trafficille ja Syrianalle pidemmälle vietynä, ja meikäläiselle vähemmän toimivana (tai no, ehkä arvostan tätä enemmän kuin Syrianaa). Tässä ei oikeastaan ole enää päähenkilöitä (sellaiseksi laskettava onkin elokuvan huonointa antia), realistinen tarina vain kerrotaan muutaman henkilön kautta. Katsoin juuri dokumentin Gomorran kirjoittajasta, ja hän sanoi haluavansa kertoa aidot tapahtuvat kuin kyseessä olisi romaani. Tässä sama juttu: tarina voisi olla tosi, toteutustapa ei ole dokumentaarinen. Ongelma onkin ehkä selkeän näkökulman puute. Katsomiskokemus jää (ainakin itselleni jäi) tunteettoman toteavaksi. Musiikista en diggaillut, vaikka sopikin elokuvan tyyliin. Discon spoilaama asia oli munkin mielestä tosi jees. Jos tähdittää pitäisi niin ***
"tuota stooria lukiessa lukiessa tuli mieleen että eikö kyseisellä saitilla ole minkäänlaista filtteriä minkä läpi julkaistavat arvostelut tulevat"

#13 QCine

QCine

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,283 posts

Posted 15 December 2012 - 00:17

* Sis. spoilaavuuksia *

Näin sen toteavuuden ehdottomana valttina, joka takasi hyvin intensiivisen ensimmäisen tunnin, etenkin juuri tunnin kohdalla ecce homo -meno oli kuumottavimmillaan, kun infra alkoi rakoilla. Tietenkin sitä oli varautunut myös tuohon deus ex vaccina -kliimaksiin, ja jälkilöylyjen kuvaaminen oli lähtökohtaisesti mielenkiintoista. Em. palautuminen arkeen oli kuitenkin aavistuksen liian helppo ja laimea. Lisäksi toiminta oli liian USA-painotteista, enkä myöskään loppuselitystä katsonut tarpeelliseksi (tuottajien määräys?). Vastaavasti onnistunut, hallitusti ankea värimäärittely lisäsi uskottavaa tunnelmaa entisestään, ja Jude Law:n bloggaajapaskiainen oli mainio "konna". Heittelehtivyyksineenkin ja aavistuksen tyhjänpäiväisyyteen lipeävästä loppusuorastaankin huolimatta kuitenkin vahvasti plussan puolelle jäävä katastrofielokuva on tämä. Vaan kunpa Soderbergh olisi saanut ympättyä sillisalaattiinsa vielä jonkinasteisen threads-mausteen... ***1/2

#14 Dotcom

Dotcom

    Full Member +

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,388 posts

Posted 15 December 2012 - 13:04

Hyvä leffa, hyvä score. Parasta Soderberghiä piitkään aikaan.
"Kouluympäristössä olemme sitoutuneet alan eettisiin normeihin, emmekä voi olla tarjoamassa katsojille sellaista maailmankuvaa, joka mahdollisesti yllyttää väkivaltaiseen käyttäytymiseen."



Also tagged with one or more of these keywords: mainstream

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users