Jump to content

Photo

100 Parasta kauhuelokuvaa

top-lista listaus time out london

• Please log in to reply
66 replies to this topic

#61 Janne

Janne

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 844 posts

Posted 21 April 2012 - 09:46

kauhuelokuvan määritelmä englanninkielisille on väljempi kuin suomalaisille.

Voi pojat!! Onnea ja menestystä tuon väitteen läpiviemisen kanssa.

Siis jos minulla oli ongelmia tuossa aiemmin saada jengi hyväksymään sitä että enemmän teemallinen jatko-osa (The Three Mothers trilogy) ei loppujen lopuksi eroa niin kauheasti juonellisesti (enemmän tai vähemmän) suoraviivaisemmasta jatko-osasta kuten esim. nuo yllämainitut Friday the 13th osat 1 ja 2 (siis mitä otsikkotermiin "jatko-osa" käyttöön tulee) niin mikä homma sinulla tuossa tuleekaan olemaan.

Eihän tässä tiedä ihaillako aidosti vai nauraako katketakseen....

#62 Master Sardu

Master Sardu

Newbie +

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 65 posts

Posted 21 April 2012 - 11:11

Vähän yli puolet vain nähty noista. Pitänee skarpata.
Nähdyistä ylivoimaisesti ahdistavin/toivottomin/vittumaisin on Threads.

#63 k-mikko

k-mikko

Über Member +

• Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,542 posts

Posted 21 April 2012 - 12:08

Siis jos minulla oli ongelmia tuossa aiemmin saada jengi hyväksymään sitä että enemmän teemallinen jatko-osa (The Three Mothers trilogy) ei loppujen lopuksi eroa niin kauheasti juonellisesti (enemmän tai vähemmän) suoraviivaisemmasta jatko-osasta kuten esim. nuo yllämainitut Friday the 13th osat 1 ja 2 (siis mitä otsikkotermiin "jatko-osa" käyttöön tulee) niin mikä homma sinulla tuossa tuleekaan olemaan.

Eihän tässä tiedä ihaillako aidosti vai nauraako katketakseen....

Ihan sama mulle ihailetko vai nauratko, eikä mun agendalla ole saada mitään vietyä läpi. Tässä on kohoteltu kulmakarvoja muutaman elokuvan mukaan ottamiseksi listalle genrestä poikkeamisen takia, ja mun pointtini on, että "horror movie" ei välttämättä tarkoita a) genreen kuulumista tai b) että elokuva pelottaa. Vaikka wikipediasta voi lukea termien terror ja horror eroja. "Kauhuelokuva" jo nimenä viittaa juurikin pelkäämiseen. Ulkomaisissa listoissa näkee useammin genren ulkopuolelle kurkottelua. Itseäni kirjaa Book of Lists - Horror lukiessa kiinnitti huomiota elokuvan United 93 esiintyminen todella monen listalla, ja mielestäni asiaa selittää se, että sana horror ei ole täsmälleen sama asia kuin kauhu. Spede esimerkki, mutta varmaan aika erilaiset listat saataisiin Suomestakin kysyttäessä kymmentä parasta kauhuelokuvaa kuin kauhistuttavaa elokuvaa. Ehkä parempi esimerkki olisi hauskan elokuvan ja komedian välinen ero.

Ihan sama, ei mulla ole mitään tarvetta alkaa vänkäämään, kokeeko natiivi englantilainen tai amerikkalainen horror movien aina genrenä vai voiko sen tulkita muutenkin.
"tuota stooria lukiessa lukiessa tuli mieleen että eikö kyseisellä saitilla ole minkäänlaista filtteriä minkä läpi julkaistavat arvostelut tulevat"

#64 Sahhmi

Sahhmi

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 754 posts

Posted 21 April 2012 - 19:12

Vähän yli puolet vain nähty noista. Pitänee skarpata.
Nähdyistä ylivoimaisesti ahdistavin/toivottomin/vittumaisin on Threads.

Tän perään kannattaa katsoa Peter Watkinsin The War Game. Ehkei niin ahdistava/pelottava kuin Threads, muttei yhtään leppoisampi tapaus.
The sun bothers my eyes sometimes.

#65 mr_bungle

mr_bungle

Member

• Elitisti
  • PipPip
  • 129 posts

Posted 21 April 2012 - 19:49

Itse olen koko aikuisiän koettanut metsästää elokuvia, jotka aiheuttaisivat pelon ja ahdistuksen tunnetta niinkuin joku Evil Dead penskana. Katselen aina kauhuleffat yöllä, yksin ja pimeässä kämpässä kuulokkeet päässä. Että jos vaikka edes pikkasen saisi sitä jännityksen tunnetta aikaan. Mutta harvassa ovat ne hetket, aikuisiällä tuollaisia värähdyksiä aiheuttaneista leffoista tulee ekana mieleen The Changeling ja Let's Scare Jessica to Death, jotka ansaitusti tuolta listalta löytyvätkin. Monessa leffassa on kyllä hetkittäisiä piinaavia kohtia, mutta se koko elokuvan keston jatkuva piinaava tunnelma on hyvin harvassa. Oikeastaan kauhuleffan tehot näkee parhaiten katsomisen jälkeen, kun menee pilkkopimeälle pihalle tupakoimaan. Purevan leffan jälkeen on kuulevinaan ja näkevinään huomattavasti tavallista enemmän kummaksuttavia ääniä ja vilahduksia.

Mutta niitä samankaltaisia pakokauhun hetkiä kuin penskana on saanut aikuisiällä elokuvien sijaan parhaiten videopeleistä. Jonkun Silent Hillin jälkeen sai oikeasti odottaa aina hetkisen aikaa pulssin tasaantumista ja unen saapumista. Kun joutuu itse tekemään ratkaisut päähahmon puolesta, uppoutuu maailmaan helpommin siihen samaan tapaan kuin lapsena elokuvan sisälle.

Edited by mr_bungle, 21 April 2012 - 20:53.

#66 Janne

Janne

Member ++

• Elitisti
  • PipPip
  • 844 posts

Posted 22 April 2012 - 08:10

kauhuelokuvan määritelmä englanninkielisille on väljempi kuin suomalaisille.

Ihan sama mulle ihailetko vai nauratko,

Tuo ainakin on varsin tervehenkinen suhtautuminen moneenkin asiaan.

eikä mun agendalla ole saada mitään vietyä läpi.

Lievä harmi silti. Olisit voinut ehkä saada aikaan sellaisen viihdespektaakkelin että kansa olisi kerralla ostanut popcornit kaupoista loppuun.

Tässä on kohoteltu kulmakarvoja muutaman elokuvan mukaan ottamiseksi listalle genrestä poikkeamisen takia, ja mun pointtini on, että "horror movie" ei välttämättä tarkoita a) genreen kuulumista tai b) että elokuva pelottaa.

Tuo onkin sitten ihan hyvä pointti. Mutta tietenkin viihdespektaakkelin kannalta hiukan huono eikä ollenkaan samanlainen piristysruiske suomen kansantalouden kiertokululle.

Vaikka wikipediasta voi lukea termien terror ja horror eroja. "Kauhuelokuva" jo nimenä viittaa juurikin pelkäämiseen. Ulkomaisissa listoissa näkee useammin genren ulkopuolelle kurkottelua. Itseäni kirjaa Book of Lists - Horror lukiessa kiinnitti huomiota elokuvan United 93 esiintyminen todella monen listalla, ja mielestäni asiaa selittää se, että sana horror ei ole täsmälleen sama asia kuin kauhu.

En ole lukenut ko. kirjaa, enkä katsonut kyseistä elokuvaa. Elokuva kuitenkin lukemani mukaan kertoo tuhoisan Yhdysvalloissa 11.9.2001 tapahtuneen melkein kolmetuhatta kuolonuhria vaatineen terrori-iskun siitä osasta joka ei mennyt terroristien suunnitelmien mukaan. Leffa tehty 2006, kirja julkaistu 2008. Vastaajat mahdollisesti pitkälti amerikkalaisia? Osa ehkä menettänyt ystäviään tai sukulaisiin kyseisessä iskussa tai tuntenut jonkun joka menetti? Minusta tuo kertoo enemmän siitä miten kyseinen tragedia koettiin kyseisten äänestäjien kesken kuin siitä että kyseessä olisi jokin englanninkielisyyden erityispiirre. Toisaalta, ehkä on muitakin esimerkkejä ko. kirjasta tai muuten, en tiedä.

Spede esimerkki, mutta varmaan aika erilaiset listat saataisiin Suomestakin kysyttäessä kymmentä parasta kauhuelokuvaa kuin kauhistuttavaa elokuvaa.

Moni vastaaja tuskin edes jaksaisi miettiä noiden kysymysten eroa ellei sitä kysymyksen yhteydessä eroteltaisi jotenkin tarkemmin.

Ehkä parempi esimerkki olisi hauskan elokuvan ja komedian välinen ero.

Tuossa ihan sama juttu.

Ihan sama, ei mulla ole mitään tarvetta alkaa vänkäämään, kokeeko natiivi englantilainen tai amerikkalainen horror movien aina genrenä vai voiko sen tulkita muutenkin.

Varsinkin tuosta “väljempi kuin suomalaisille” näkökulmasta olisi moni varmastikin ollut halukas kuulemaan lisää.

Mutta ei voi sitten mitään, vaan olisi se ehkä ollut upea vänkäys suomalaisen internetviihteen historiassa...?

#67 LTS

LTS

Newbie

• Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 11 posts

Posted 01 May 2013 - 09:33

Itse olen koko aikuisiän koettanut metsästää elokuvia, jotka aiheuttaisivat pelon ja ahdistuksen tunnetta niinkuin joku Evil Dead penskana. Katselen aina kauhuleffat yöllä, yksin ja pimeässä kämpässä kuulokkeet päässä. Että jos vaikka edes pikkasen saisi sitä jännityksen tunnetta aikaan. Mutta harvassa ovat ne hetket...

Mutta niitä samankaltaisia pakokauhun hetkiä kuin penskana on saanut aikuisiällä elokuvien sijaan videopeleistä. Kun joutuu itse tekemään ratkaisut päähahmon puolesta, uppoutuu maailmaan helpommin siihen samaan tapaan kuin lapsena elokuvan sisälle.

Aikalailla omatkin tuntemukset tuossa. Voin kyllä voin fiilistellä elokuvista huokuvaa tunnelmaa, mutta monesti huomioni alkaa kiinnittymään lavastukseen, kuvaukseen ym. elokuvallisen kerronnan ratkaisuihin. Alan siis nähdä elokuvan läpi, enkä elä tarinan mukana. Nautittava tapa lähestyä elokuvia toki tuokin, mutta hieman harmittaa että kunnon sävärit ovat harvassa. Näihin fiiliksiin pääsee tosiaan nykyään parhaiten videopelien avulla. Ylipäätään onnistuneet tarinalliset videopelit ovat tuoneet voimakkaimmat ja laajimmat tunneskaalat pintaan.

Edited by LTS, 01 May 2013 - 09:34.

Also tagged with one or more of these keywords: top-lista, listaus, time out london

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users