Jump to content


Lex

Member Since 27 Feb 2011
Offline Last Active Yesterday, 20:15

Posts I've Made

In Topic: Cameo-rooli

11 May 2019 - 17:46

Yön selkään -elokuva vilisee cameoita, varmaan enemmän kuin missään leffassa.


In Topic: Vinkkejä Teeman ohjelmistosta

06 April 2019 - 08:34

 

4.4. Avaruuden pirut (Invaders from Mars, USA 1953)

 

Heh, enpä ole vastaavaa kuvanlaatua nähnyt telkkarista tällä vuosituhannella. Mistähän filmistä leffa oli pätkitty kasaan, kun 3-4 minuutin välein näytti kela vaihtuvan.


In Topic: Virallinen blurayversiokeskustelu

25 November 2018 - 10:23

Kuka tietää, onko tässä 2-packissä se vuoden 2009 pinkkihirvitys vai vuoden 2012 signature-versio? Vastaava suomikantinen 2-pack julkaistu 2009, eli onko tässä vielä kierrätetty samat ikivanhat levyt...

 

french_connection_2_pack_blu_ray.jpg


In Topic: Elitisti-BBS:n puolivirallinen alennuskori-thread

23 November 2018 - 23:58

Huomasin, että CDON nosti monen leffan hintoja joskus viime kuussa, ja nyt hinnat ovat taas samoja alehintoja kuin ennenkin. Esim. Superman-, Indy- ja Apinoiden planeetta -boksit, Indy nostettiin 49€:oon tuossa muutamaksi viikoksi. Noista bf-tarjouksista yleensä valideimmat ovat uudemmat julkaisut.


In Topic: Kuinka pitäisi suhtautua Full HD tai 4K -tarkkuuteen remasteroituihin vanhoih...

15 November 2018 - 22:01

 

Ensinnäkin kuinka ongelmaton asia ilmiönä tuo vanhan filmielikuvan remasterointi Full HD tai 4K -tarkkuuteen on? Tai kuinka asiaan yleisesti suhtaudutaan elokuvaharrastajien piireissä? Voiko asia olla niin, että jos alkuperäisyyden mukaisuutta haetaan, niin onko se terväpiirtoremasteroitu usein kuitenkin lähempänä sitä filmikelan valkokangasversiota elokuvateatterissa katsottuna kuin dvd-julkaisua?

 

Tämä ei ole mielipideasia, vaan riippuu puhtaasti miten ammattimaisesti skannaus/restaurointi on tehty, ja tietty skannatusta materiaalista (negatiivi, positiivi, filmikopio...). 4K on käytännössä aina parempi kuin mitä teatterissa olisi nähty edes optimiolosuhteissa. Filmikopiolla resoluutio on käytännössä samaa luokkaa, vaikkakin menee atomitasolle digitaalisuuden jäädessä pikseliin. Jos skannaus tehdään negatiivista, joka on aina filmikopiota tarkempi, on myös 4K-kuvanlaatu paljon parempi.

 

Puristetaanko se suurempi tarkkuus peräisin jostain joka sielä kameran linssin edessä oikeasti on ollut niin kuin se Full HD tai 4K -kuva näyttää, vai onko se suurempi tarkkuus peräisin enemmänkin tekoälyn mielikuvituksesta?

 

No ei, ainakaan toivottavasti. Toki on mahdollista digitaalisesti kuvaa muokata ja terävöittää sitä, ja sitä se saattaa joskus kaivatakin, mutta jos puhutaan ammattijulkaisusta, jonka tekijöiden pitäisi tietää mitä tehdä, niin filmissä on hyvin riittävästi resoluutiota 4K:hon.

 

Entä onko paljon laatuvaihteluita toteutuksen suhteen? Kuinka yleisesti esim. alkuperäisen teoksen valo- tai värimaailmaa kunniotetaan ilman uudelleen tulkinnan kiusausta? Ainakin katsomassani remasteroidun Twin Peaksin trailerissa (en muista oliko virallinen), jossa näkyy vierekkäin before ja after kuvat, on ainakin joissain kohtauksissa voimakkaasti muutakin eroa kuin suurempi tarkkuus.

 

Tämäpä onkin sellainen Pandoran lipas. Ensinnäkin pitäisi huomioida, että filmejä on väritetty (colortiming, en tiedä suomeksi) ja myös katsottu teattereissa aikojensa projektorilamppujen perusteella, ja lamput esim. 70-luvulla olivat kellertäviä toisin kuin nyt, kun on mahdollista saada vitivalkoista valoa.

 

Myös pitää huomioida, että 4K mahdollistaa HDR-värit ja ilman sitäkin enemmän väri-informaatiota kuin edes BD pystyi, puhumattakaan DVD:stä tai VHS:stä. Jotkut ihastelee VHS-laatua siinä määrin, että "näinhän sen kuuluisi olla", mutta nauhalta jää toistamatta miljoonia värejä ja ne on myös tarkoitettu aikanaan kuvaputkitöllöille, joiden kontrasti- ja kirkkauslaadulle niitä on vaalennettu.

 

Olen myös huomannut, että mitä suositumpi elokuva kyseessä, sitä enemmän todennäköisyyksiä on pilata se. Tähtien sota, Aliens, Terminator ym. ovat saaneet kaikki uudet ja paskat värimaailmat, joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa.

 

Mutta seuraava elokuva, joka oli Vanishing Point (Nasta laudassa) sai jossakin kohtaa elokuvaa ajattelemaan, että suuri tarkkuus yhdistettynä vanhan elokuvan värimaailmaan, on välillä häiritsevän luonnoton kokonaisuus. Esim. kasvot saattaa olla hyvin tarkat, mutta sävy oranssi. Jolloin värisävyn ei samalla tavalla luonnostaan alitajuisesti ajattele olevan vain sitä hienoa vanhan elokuvan sävymaailmaa, jonka automaattisesti hyväksyy ja jota pitää ikään kuin taiteellisena tekijänä. Vaan Full HD -tasolle tuotu resoluutio voi irroittaa värisävyt kokonaisuudesta niin, että värien epäaitous ei ole enää osa kokonaisuutta. Tällöinkin toki teknisessä mielessä epärealistisena ja syntipukkina kokee sen tarkkuuden, eikä kuvan sävyjä.

En ole ko. julkaisuun perehtynyt, mutta näitä löytyy joille on keksitty uusi värimaailma. Yo. lisäksi mm. Kovaotteiset miehet pilattu täysin. Lisäksi digivärittämisen "avulla" pystyy tekemään koko kohtauksista yhden värisen, jos aiemmin kuvaukset on tehty esim. eri päivinä tai jo eri tunteina jolloin oikeasti värit ovat saattaneet hieman erota kuvasta toiseen, mutta niitä on voitu yhdistellä sitten koneella... Mutta värit voidaan pilata oli tarkkuus mikä hyvänsä. Kannattaa lukea arvosteluja ennen ostoa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kaikki 4K-julkaisut vanhemmista leffoista ovat korjanneet BD:iden ongelmia (Die Hard, Matrix, Predator, E.T...) eli ei ole huonompia tullut. Paitsi Terminator 2, johon on tehty digimuokkauksia ja uudet värit.