Jump to content


sorsimus

Member Since 25 Sep 2003
Offline Last Active Jan 15 2019 21:22

Posts I've Made

In Topic: Mitš Elitisti-forumin vški katsoo 2018

04 December 2018 - 03:58

34- Lupo: The Last Killer (L'ultimo Killer) (Kovo), Ryhdikäs spagu missä George Eastmanin latinojannu oppii pyssymiehen hommat vanhalta mestarilta ja äityy kostamaan perheensä kuoleman päätyen oppi-isänsä kanssa kiistan eri puolille. Kaikin puolin rivakkaa perusmenoa ilman suurempia puutteita. ***

 

35- Raimi: The Evil Dead (Kovo Re-), Klassikon tarkistus pitkästä aikaa ja oli parempi mitä muistin. Tämä eka jää aina kakkososan varjoon kömpelyyttään, mutta omaa silti paljon riemastuttavan omaäänistä ilmaisua. ****

 

36- Reed: The Stars Look Down (Kovo), Kolmannen miehen ohjaajan hiilikaivosdraama kiinnostaa kuvauksena kadonneen elämänmuodon arjesta, mutta sortuu loppua kohden köykäisen melodraaman poluille. Etenkin Margaret Lockwoodin rooli nillittävänä kissana on piinaavaa katsottavaa. **1/2

 

37- Hughes: Sextette (Kovo), Jaahas, mitäköhän tästäkin sanoisi... Timothy Dalton, RIngo Starr ja kumppanit heilastelemassa kasikymppistä Mae Westiä farssihengessä. Aikamoista kohkaamista kauttaaltaan, mutta ei tätä voi keskenkään jättää kun ei tiedä, mitä odottamatonta seuraavaksi tulee. Todellinen niin huono, että hyvä leffa. **

 

38- Koster: Harvey (Kovo), Pienessä kulttimaineessa oleva James Stewart-vehicle missä hyväntahtoisen hölmön sukulaiset koittavat saada kaveria suljetulle koska tämä viettää aikaa pubeissa näkymättömän jäniksen kanssa. Sisältöpuolella on tarjolla taakia asiaa suvaitsevaisuudesta ym. mutta kerronnallisesti kokonaisuus on aika lailla teatraalinen ja hidas. ***


In Topic: Mitš Elitisti-forumin vški katsoo 2018

25 September 2018 - 19:54

25- Lupo: Ben and Charlie (Amigo, Stay Away)(Amigo, stammi lontano almeno un palmo) (Kovo), Paperilla lupaava spagukomedia (Michele Lupo, Giuliano Gemma, George Eastman, Marisa Mell) lässähtää genressäänkin kerkivertoa rasittavammaksi tekeleeksi. Lupaavan alun jälkeen pääpari haahuilee tylsähköstä tilanteesta toiseen ilman sen suurempaa juonenkaarta. Pettymys. **

 

26- Fitzmaurice: Raffles (Kovo), Brittiläisen yläluokan maailmaan sijoittuva kriketinkäryinen jalokivivaras- komedia on heppoisesti kyhätty vehicle Ronald Colmanille. Colman on toki karismaattinen jehna, mutta muuten tätä vaivaavat kyllä kaikki tekoajalle ominaiset varhaisen äänielokuvan tekniset kömpelöydet. **

 

27- Endfield: Hell Drivers (Kovo), Kärpäsestä härkänen- vertaus tuli mieleen tästä pientä kulttimainetta nauttivasta britti- omituisuudesta, missä rahtifirman rekkapenat kisaavat ihan skitsona kuka siitää eniten soraa aasta beehen. Ex linnakundi Stanley Baker koittaa sopeutua jengiin parhaansa mukaan, mutta nokkapokkaa toki ilmenee rahtipaulin kunnianhimon kasvaessa. Herbert Lom vetää sivuosassa hupaisaa italiaano- aksenttia Bakerin bestiksenä. Mukana myös Sid James, Patrick McGoohan ja nuori Sean Connery. Ylikierroksille tyhjästä viritelty draama kiehtoo jonkin aikaa, mutta kliseinen juoni ja toistuvat kuvat nopeutetuista sorakuorkeista turruttavat nopeasti. **1/2

 

28- Lewis: Retreat, Hell! (Kovo), Korean sodan melskeisiin sijoitettu merijalkaväki- leffa onnistuu välittämään pienen sotilaan näkökulman kiitettävällä tavalla yhdistettynä konfliktin kaaokseen, mutta loppupeleissä tässä kuitenkin (kuten yleensä armeijan kanssa yhteistyössä tehtyjen leffojen tapana on) maalaillaan aika siloinen ja sankarillinen kuva morteista ja ressuista. **1/2

 

29- Bava: Demons (Kovo Re-), Guilty pleasures- osaston suosikkeja. Omaperäinen idea ja pieneen paikkaan kasattu isohko määrä uhrejahan tämän leffan tekee. Kieli poskella- meininkikään ei sinänsä haittaa. **1/2

 

30- Taurog: Bundle of Joy (Kovo), Prinsessa Leian vanhemmathan (Eddie Fisher & Debbie Reynolds) tässä ovat pääosissa duunarityttö ja pomon poika- genren pohjanoteeraus- tason romcomissa. Totaalisen avuton kässäri, totaalisen karismaton Fisher, totaalisen heppoisesti studioon lavastettu maailma ym. paskaa. Debbie Reynolds yrittää vetää parhaansa mukaan, mutta lopputulos saattaa olla yksi kaikkien aikojen huonoimmista elokuvista. Aikuisten oikeesti. *

 

31- Wellman: Island in the Sky (Kovo), Lentomies Wild Bill Wellmanin ohjaama potkurisaaga on taattua laatua vaikkei ihan genren kärkeen pääsekään. Kanadan perämettiin rysähtävän lentsikan etsintöjähän tässä kuvataan jonkinlainen realismi tavoitteena. Lopputulos on ihan OK selviytymisdraama jonka parasta antia on hyvät roolitukset: John Wayne vetää matalalla profiililla, James Arness mesoo kunnolla ja paljon muitakin tuttuja naamoja on menossa mukana. **1/2

 

32- Fisher: Dracula: Prince of Darkness (Kovo), Kahden puoliskon leffa. Ekat kolme varttia mennään myötähäpeän rajoilla ilman mainittavaa meriittiä mutta toinen puolisko on melkein parasta Hammeria. Christopher Lee on oikeasti säväyttävä mykkänä pimeyden prinssinä ja meno on muutenkin sävykkään näköistä kun vauhtiin päästään. Kokonaisuus kuitenkin **

 

33- Dmytryk: Eight Iron Men (Kovo), Näytelmään perustuva bunkkerileffa missä kotiutumista venailevan joukkueen nurmiporat pähkäilevät natsien kk- pesäkkeen piikkiin jääneen aseveljen pelastamista vastoin komppanianpäällikön ohjeistusta. Yrmeä kessu Lee Marvin on tottakai mies paikallaan ja näytelmällisyydestä huolimatta Roy Huntin kamera tallentaa sateisen päivän tunnelman sävykkäällä tavalla. ***1/2


In Topic: Mitš Elitisti-forumin vški katsoo 2018

22 August 2018 - 20:29

19- Lean: Summertime (Kovo), Heppoinen turistikomedia, missä K. Hepburnin elähtänyt haihattelija tapaa maagisessa Venetsiassa Rossano Brazzin latinohurmurin. Laiskaa, harmitonta ja arvattavaa menoa kauniissa (ja nätisti kuvatuissa) maisemissa, ei muuta. **

 

20- Gilliat: Endless Night (Kovo), Vaatimaton brittiläinen A. Christie filmatisointi pyrkii giallomaisille alueille (tarinan hämäryys käänteineen, aikakauden trendikkäät lavasteet...), mutta lopputulos on huonolla tavalla sekava ja innoton pakerrus, joka kaatuu viimeistään pääosien karismattomiin tulkintoihin. *1/2

 

21- Walsh: The Sheriff of Fractured Jaw (Kovo), Lännenkomedia, missä Kenneth Moren kliseisen brittiläinen pyssykauppias päätyy sheriffiksi rajaseudun kaupunkiin. Aika lainvalvojana menee konnia jujutellessa ja Jayne Mansfieldiä heilastellessa. Katsojan aika menee lähinnä hukkaan vaikka Mansfield aika hehkeältä näyttääkin Cinemascopessa ja Technicolorissa. **

 

22- Losey: Accident (Kovo), Harold Pinterin näytelmään perustuva korkeakoulu- intohimodraama on keskeisessä asemassa Loseyn filmografiassa, eikä se vailla meriittiä olekaan. Hyvät suoritukset pääosissa (Stanley Baker etenkin) ja modernismiin vivahtava visuaalisuus sekä vahva kirjallinen pohja takaavat tässä nautinnon, mutta se viimeinen 10% satsaus tästä jää puuttumaan. ***1/2

 

23- Ray: Johnny Guitar (Kovo Re-), Oman perinteisen top-10 suosikin uudelleentsekkaus vuosien tauon jälkeen osoittautui mainioksi ideaksi, JG on edelleen mitä mainioin extreme- melodraama western- maustein. Ehkä paras sirkkiläinen elokuva joka ei ollut Sirkin ohjaama. ;) *****

 

24- Preminger: Laura (Kovo Re-), Noir- klassikko täynnä pinnan alla kuhisevaa yläluokan perverssiä menoa kiehtoo, mutta kärsii hieman studion steriiliydestä visuaalisella puolella. Preminger ohjaa herkkyydellä ja pääosien Andrews ja TIerney tekevät elämänsä roolit mutta koko homma toimisi yhtä hyvin ellei paremminkin näyttämöllä. ****


In Topic: Mitš Elitisti-forumin vški katsoo 2018

25 June 2018 - 20:03

13- Leone: C'era una volta il West (Huuliharppukostaja) (DVD Re-), Ikisuosikki on edelleen kaikkien aikojen top-3 kamaa. *****

 

14- Losey: The Boy with Green Hair (Kovo), Halvanoloinen lasten/ nuortenleffa, missä Dean Stockwellin orpopoika kasvattaa komean vihreän kuontalon. Kuriohan tämä on, eikä mitenkään vastenmielinen jos ei erityisen mieleenjääväkään. Tuskin tarvii toistamiseen katsastaa. **

 

15- Siegel: The Big Steal (Kuolema vaanii varjossa) (Kovo), Meksikoon sijoittuva noiri on päällisin puolin vauhdikas kertomus missä Varjot Menneisyydestä- noir klassikon pääpari Mitchum & Greer jahtaavat huiputtajaa dollarinkuvat silmissään. Siegel pitää yllä kovaa tahtia kerronnassa ja pääparin kemia on odotettavan toimivaa, mutta niiden ohi Big Steal ei tarjoa juuri mitään muistettavaa. **1/2

 

16- Ophuls: Letter from an Unknown Woman (Kirje tuntemattomalta naiselta) (Kovo Re-), Ophulsmaisesti edellisvuosisadanvaihteen Wieniin sijoittuva melodraama on kerronnallisesti taitava kuvaus teinitytön läpi elämän jatkuvasta ihastuksesta sikamaiseen konserttipianistiin. Aikakauden kiehtova lavastus, pakahduttava tunnelataus (mitä hienosti leikkaa välillä kertojanäänen hillitty sarkasmi) ja napakka lyhyt kesto takaavat laadun. *****

 

17- Boetticher: 7 Men from Now (Seitsemän miestä jäljellä) (Kovo), Taattua Boetticher/Scott/Kennedy- akselin westernherkkua. Kostoretkellä yrmyilevä Scott jahtaa sheriffin ominaisuudessa seitsemää pahista. Erityismaininta Lee Marvinille kovasta vedosta mukana meiningeissä. ****

 

18- Ray: On Dangerous Ground (Pettävällä pohjalla) (Kovo), Hurmeinen ja kiehtova mutta epätasainen ja erikoisesti rakennettu noir kertoo kiukkuisen kaupunkikytän virka-apu-retkestä maaseudun rauhaan. Tarinassa ei noirmaisesti ole juurikaan päätä eikä häntää, mutta tämä kannattaakin katsoa komeiden roolisuoritusten takia: Ward Bond surevana ja koston raastamana maajussi-isänä, Robert Ryan psykokyttänä ja Ida Lupino sokeana maitotyttönä on aika hyvää settiä. ***1/2


In Topic: Mitš Elitisti-forumin vški katsoo 2018

26 March 2018 - 19:23

8- Fitzmaurice: The Devil to Pay (Kovo), Löysä ja innoton varhainen äänikomedia tuhlaajapojan naimakaupoista etenee maaliin laiskasti ja ilman suurempia ylläreitä Ronald Colmanin karisman varassa. **

 

9- Richardson: The Entertainer (Kun hymy hyytyy) (Kovo), Hieno kuvaus uransa ehtoopuolella sinnittelevän viihdetaiteilijan ura- ja perhe-elämästä. Laurence Olivier vetää huippuroolin mulkerona, joka ei näe maailman muuttuneen ympärillään ja yrittää sinnikkäästi etsiä sitä suurta mahdollisuutta tähteyteen. Richardson kuvaa katoavaa viihdemuotoa hellän nostalgisesti mutta ei anna armoa päähenkilölle kaikessa säälittävyydessään. *****

 

10- Hawks: Barbary Coast (Kovo), Aika mitätön San Franciscon varhaisvuosille sijoittuva hieman western- tyyppinen kertomus kultakaupungin ahneuden mekaniikoista on kauttaaltaan unohdettavaa huttua. Ainoa mieleenjäävä kohokohta on Joel McCrean hupaisasti tulkitsema huoleton ja huolimaton kullanvuolija joka saapuu kaivoksilta sekoittamaan Edward G. Robinsonin soppaa. **

 

11- Ingram: The Four Horsemen of the Apocalypse (Leffassa, näytti DVD projektiolta), Klassinen WW1- eepos, joka laukaisi Rudolf Valentinon tähtitaivaalle. Parasta tässä on muutamat hienosti toteutetut fantasiajaksot ja yleinen viehättän melodramaattinen sodanvastainen asenne. Normaali peruskerronta tässä on aika latteaa ja ylipäänsä ollaan aika kaukana ihan parhaista mykkiksistä. Lopputulos raahaa kuitenkin justiinsa plussan puolelle. ***

 

12- Hathaway: Circus World (Kovo), Heppoinen sirkusdraama oli John Waynen ja Rita Hayworthin ainoa yhteinen esiintyminen ja aika väsynyt kokonaisuus sellaisenaan. Parasta tässä on sirkusmaailman huolellinen kuvaaminen ja nuorekkaan innokas Claudia Cardinale. Tarinapuolella mennään aidan matalammasta kohdasta ja sisältöä on ylipäänsä nolla. **