Jump to content


Yoshua Ben Yosef

Member Since 29 Oct 2005
Offline Last Active Mar 11 2018 12:32

Posts I've Made

In Topic: Elitistinen teatteri

17 December 2015 - 22:15

AdAstra-teatterin Joulubileet. Oli varsin mainio, ja hyvin uskollinen teatterisovitus elokuvasta. Itse Halonen kuulemma oli tyytyväinen esityksen nähtyään.

 

Monet hienoista kohtauksista iskevät jopa teatterisalissa paremmin kuin elokuvassa; kuten huuruinen WC-putkistoevankelisointi antisankareiden masturboidessa joululahjan tahtiin sohvalla. Hyvä myös, että näytös on kestoltaan vain hieman yli tunnin, jotta pienen ja loppuunmyydyn teatterisalin happi ei tyystin pääse loppumaan.

 

Kymmenen esitystä vielä 2016.


In Topic: True Detective

26 January 2015 - 21:49

Tässä on sitten spoilereita, olen katsonut jo koko 1. tuotantokauden:

 

Pidin southern gothic -vibasta kovasti. Eteläisen Louisianan sisäsiittoinen sosiaalinen kudelma tuntui hyvin orgaaniselta, itse ainakin ostin heti koko kuvion: True Detectiven ympäristö on jäänne ajalta, jolloin eteläiset herrasmiehet mieluusti pitivät alueensa poliittisen hallinnan itsellään, eivätkä kaivanneet ulkopuolisia kertomaan millä tavalla asioita tulisi hoitaa, tai luinka vuosisataista sanatonta lakia tulisi muuttaa. Tähän sekoittuu vielä satanismia ja santeriaa.

 

En pitänyt siitä että melko hitaasti rakentuva asetelma ei lunasta kasautuvia lupauksiaan lopussa. Rituaalimurhat, okkultismi, jopa yliluonnolliset viittaukset, politiikan huipulle yltävä salaliitto, elementti toisensa jälkeen asettuu vähitellen paikalleen, kunnes lopulta sarjaa on jälkellä enää puolitoista jaksoa, ja todellisuus alkaa valjeta: kaikkea ei saada millään nivottua yhteen. Pidin siis lopetusta, paria - kolmea viimeistä jaksoa, pettymyksenä. Petyin siihen, kuinka pinnallisesti murhaajan motiiviin syvennyttiin, kuinka viittauksen tasolle jäi koko miehen sukua (tai vielä laajempaa joukkoa) koskeva santeria-riittikuvio, ja kuinka purskahtaen aiemmin niin hitaasti avattu tarina lävähtää esille siirryttäessä takaumista nykyhetkeen (samalla kun aikaa on tuhlattu esim. turhaan Rustin motoristimenneisyys-sivujuonteeseen, jota QCinekin ihmetteli).

 

Sekä McConaghey että Harrelson ovat hyviä, mutta McConaghey vetää kyllä pidemmän korren siinä kuinka hänestä pieniä fyysisiä piirteitä myöten tulee Rust: hän on samanaikaisesti fyysinen ja voimakas, että jatkuvasti hieman vinossa ja laahustaen kulkeva hahmo. Pidin näin huomattavasti enemmän siitä kuinka McConaghey fyysisesti omaksuu Rustin hahmon, kuin tämän synkistä horinoista, jotka liian usein jättävät hieman pinnallisesti käsikirjoitetun maun; Ikään kuin Pizzolatto olisi joutunut pohtimaan mihinkä väliin sitä saisi mahdutettua vielä jonkun Nietzsche-läpän. Voi toki olla, että jokainen Rustin antihumanistista lätinöistä nivoutuu monitahoisesti sarjan tapahtumiin, mut se miten, jäi itseltäni kyllä hämärän peittoon. Harrelsonin hahmo on liian tavanomainen douche bag, että hän voisi kilpailla Rustin hahmon pimeän vetovoiman kanssa. Hänen kauttaan sarjan naishahmot saavat melkoisen miekan tupen roolin; varsinkin kun useaan otteeseen petetyn vaimonkin lopullinen teko on antaa anteeksi hairahtaneelle äijälleen.

 

Mutta oli oikein kiva että molemmat jäivät henkiin vastoin kaikkia odotuksia ja lähtivät vielä käsikynkkää sairaalasta!

 

Tällainen napakka kahdeksan tunnin paketti sopii minulle huomattavasti paremmin kuin useisiin tuotantokausiin venyvä sarja, jollaisia en ole jaksanut katsoa teinivuosieni jälkeen oikeastaan lainkaan. Jopa Oz ja Sopranos jäivät aikanaan kesken. Odotan innolla TD:n toista tuotantokautta, enkä näe ensimmäiseen kauteen nähden tason parantamista tai sen säilyttämistä yhtä toivottomana tehtävänä kuin moni muu.

 

(edit) Se täytyy sanoa, että jaksot osattiin lopettaa niin, että oikein vitutti jäädä odottamaan seuraavaa vkoa ja seuraavia jaksoja. Itse asiassa, päädyin ottamaan HBO-nordicin kahden vkon kokeilujaksoksi, jotta sain viimeiset kaksi jaksoa välittömästi katsottavakseni. Nykymaailmassa tv-sarjojen ympärille rakentuva sosiaalinen pelikenttä on tuhoutunut, kuten täälläkin on tullut mainittua: warettamalla tai muuten niin moni oli jo katsonut sarjan, ettei oikeastaan ollut ketään kenen kanssa jännittää yhdessä sarjan tapahtumia YLE:n kanavilta. (edit)

 

8/10 


In Topic: Mikä leffa kyseessä?

17 December 2014 - 23:30

Voisi olla: Domino Principle, The (1977)

http://www.fixgaller...ase.php?id=6272

Tämä se on, "Viikatemiehet" :) Tosin kyse eri julkaisusta kuin linkin takaa löytyvä.

 

Kiitoksia. Kätevä ketju tämä, kun hatarilla (ja paikoin täysin virheellisillä) muistikuvilla löytyy elokuva kuin elokuva.


In Topic: Mikä leffa kyseessä?

15 December 2014 - 15:24

Teksti muistuttaa ainakin Firebackin juonikuvausta:

http://www.fixgaller...ase.php?id=3361

 

Kiitoksia; Ei kuitenkaan taida, valitettavasti, olla tämä. Vaikka päähenkilölle muistelenkin viikset, oli kyse enemmän genehackman-tyylisestä* roolista, draamallisemmasta siis. Ja tosiaan: kuvailemani elokuva loppuu siihen, mihin takakansitekstikin. Ainakin trailerin perusteella Firebackissa kyse on siitä, että elokuvassa tosiaan kostetaan elokuvan alussa tapahtuvaa vaimon kuolemaa.

 

* EDIT = Gene Hackman on niin vahvasti mielikuvissani, että olen käynyt läpi Hackmanin 70 - 90 -lukujen roolit parikin kertaa... hän ei taida olla kyseessä.


In Topic: Mikä leffa kyseessä?

15 December 2014 - 14:49

Parhaat takakansitekstit -topic johdatteli minut ahdistuksen tielle. Omistin joskus elokuvan VHS:llä, jonka takakansitekstin tarjoama alustus osoittautuikin juonisynopsikseksi.

 

Joitain vuosia sitten onnistuin vielä muistamaan elokuvan nimen, vaikka tapahtumat ovatkin kadonneet lähes tyystin mielestäni. (Eli olisin halutessani voinut palata elokuvaan). Nyt en muista enää edes nimeä.

 

Joka tapauksessa: kyse on muistaakseni miehestä, joka yrittää omin voimin pelastaa kidnapatun vaimonsa. Takakansiteksti (ja siis elokuva itse) loppuu loppuu jotakuinkin näin: "Hänen vaimonsa kuitenkin tapetaan, ja mies aloittaa kostoretken..." . Ja mikäli muistan oikein, tämä kostoretki alkaa rannalla haulikko kädessä. Mies lähtee itkien/raivoissaan juoksemaan saatuaan selville että nainen oli kuollut, ja lopputekstit alkavat.

 

Sanoisin että puhutaan 80-lukulaisesta elokuvasta, jos ei aivan 70-l lopulta tai aivan ysärin alusta.