Manara pin-up
Elitistin levyhyllystä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9

Umberto: From the Grave... (2009)


Raidat

  • 1. Opening Titles
  • 2. Running Blade
  • 3. Forsaken Dawn
  • 4. The Child
  • 5. Intermission
  • 6. It Came From The Swamp
  • 7. Dream Sequence
  • 8. Shower Scene
  • 9. In The Name Of Zuel
  • 10. End Credits

Maa

From the Grave... #1 
Discogs

Umberto: Prophecy of the Black Widow (2010)


Raidat

  • 1. Temple Room
  • 2. The Psychic
  • 3. Red Dawn
  • 4. Widow Of The Web
  • 5. Black Candles
  • 6. Night Stalking
  • 7. Someone Chasing Someone Through A House
  • 8. Everything Is Going To Be Okay

Maa

Prophecy of the Black Widow #1 
Discogs

Umberto? ...Lenzi? Ei sentään, vaan salanimen takana lymyilee Kansas Cityn suunnalta ponnistava Matt Hill, Expo '70 -drone/hämybändin basisti. Umberto ei ole Hillin ensimmäinen sooloprojekti, vaan mies on julkaissut musiikkiaan jo aiemmin omalla nimellään Sonic Meditations -levy-yhtiön suojissa. Levy-yhtiöstä löytyy niin ikään Expo '70 -yhteys, sillä firmaa pyörittää Expo '70:n pääjehu Justin Wright.

Siinä missä Hillin aiempi soolokontribuutio sisälsi lähinnä Expo '70 -tyylistä eteeristä kitara-tilulilu-fiilistelyä, hypähdetään Umberto-nimen suojissa kahden ensimmäisen pitkäsoiton voimin suoraan elitismin ytimeen, kultaisen 80-luvun italosäveltäjien jalanjäljille.

Claudio Simonetti, Goblin, John Carpenter ja Fabio Frizzi ovat nimet, jotka ensimmäisenä pulpahtavat mieleen kun neula asettuu vasten vinyylin pintaa. Vaikutteet eivät ole tiedostamattomia tai satunnaisia, vaan kumpuavat ennalta arvatuilta alkulähteiltä - Hillin nuoruudesta tarmokkaana gore- ja kauhuelokuvaharrastajana.

Sekä From the Grave... että Prophecy of the Black Widow -levyjen biisit voisivat taustoittaa mitä tahansa 80-luvun italokauhuelokuvaa mennen heti täydestä aikalaistensa säveltäminä. Synasaundit ovat kauttaaltaan ponnekkaita ja musiikkigenrelle tuttuja konventioita noudatetaan hyvin säntillisesti. Biisit ovat puhtaasti instrumentaalisia, lukuun ottamatta From the Graven lopetusbiisiä "End Credits", jonka vokaaleihin Expo '70:ssä Moogia soitteleva McKinley Jones on lainannut äänensä. Kaikki raidat on nimetty asianmukaisesti kauhuelokuvien nimiä ja/tai -kohtauksia mukaillen.

Elitistisestä näkökulmasta tarkasteltuna on valitettavaa, että Umberton kaikki myöhemmät sinkkujulkaisut (Freeze Me!, CVLTS/Umberto -split, Final Exit & Welcome to the Chillzone) eroavat musiikkityyliltään merkittävästi aiemmista pitkäsoitoista kääntyen selkeästi ambientimpaan suuntaan. Freeze Messä elokuvateema ja syntikat ovat sentään vielä tallella jonkinlaisessa muodossa, mutta italovaihde on jo täysin hylätty.

Kumpaakin pitkäsoittoa saa ainakin toistaiseksi vinyylinä Burka for Everybodyn ja Not Not Fun Recordsin uudelleenpainoksina (myös cd ja c-kasettivaihtoehtoja on tarjolla). Lisäksi Prophecy of Black Widowin ensimmäistä painosta oli jonkin aikaa saatavilla nopeimmille myös vhs-kasettikotelon sisään taiteiltuna versiona(!!!)

From the Graven lp-levykannen on taiteillut Ashley Lande (ashleylande.com), joka on vastuussa myös muutaman muun Sonic Meditationsin julkaisun kansitaiteesta.

On sanomattakin selvää, että molemmat albumit ovat erittäin suositeltavia ostoksia jokaisen elitistin levyhyllyyn.

From the Grave...

****-
keskiarvo
toimitus
3.83/5.00 (3)
 JSSMTP
  4.0 3.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
5.00/5.00 (1)

 

Prophecy of the Black Widow

****-
keskiarvo
toimitus
3.75/5.00 (4)
 JSSMTPPI
  4.0 3.5 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.50/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
albumin!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9