Manara pin-up
Pulp - osa 2: Action, Romance and Mutants
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8


Suomalainen nimi: Voittaja

Ajankohdat 198x, kolmannen maailmansodan jälkimainingit (kirjat 1-9)
2480-luku, 10. kirjasta eteenpäin.
Tuhon hetket 198x Kolmas maailmansota, rajoitettu ydinsota.
Kuukausia (?) myöhemmin ilmakehän palaminen ydiniskujen jälkiseurauksena.

Survivalist -sarjan lähtötilanne on Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen välinen ydinsota, jonka jälkiseurauksena Yhdysvallat on miehitettynä. Yhdysvaltojen takamailla on vielä armeijan rippeitä, jotka jatkavat taistelua miehittäjiä vastaan. Syrjäseuduilla mellastavat myös biker-jengit, vandaalit, seonneet hipit ja muut ryhmittymät.

John Rourke on kirjojen keskushahmo joka omaa kaikki alfauroskarikatyyrit. Hän on myös samalla CIA:n eloonjäämis- ja ase-ekspertti sekä kirurgi. Rourkella on suuri varustekätkö ja tukikohta Georgian vuoristossa. Anekdoottina voi mainita, että Rourken kirjastossa on videoelokuvia yli tuhat tuntia. Kirjoitusajankohdan mittapuilla se lieneekin melko hyvän kokoinen arkisto. Kahdeksassa ensimmäisessä kirjassa John Rourke auttaa maanmiehiään miehittäjiä vastaan, sekaantuu KGB:n sisäiseen valtataisteluun ja etsii perhettään. Sivujuonteena hän törmää outoihin vihjeisiin salaperäisestä Eden-projektista.

Kalifornia ja Miami irtoavat mantereesta maanjäristysten seurauksena ja taivas on oudon punahehkuinen. Vähitellen selviää, että ilmakehä on palamassa juuri käydyn ydinsodan seurauksena. Kohta selviää myös Eden-projektin päämäärä: sodan alkuhetkillä avaruuden laitamille laukaistiin aluksissa horroksessa olevia ihmisiä ja geenimateriaalia. Alukset ohjelmoitiin palaamaan takaisin viidensadan vuoden kuluttua. Neuvostoliittolaiset ovat avaruuden arkeista tietoisia ja valmistautuvat ampumaan alukset alas, kun ne viidensadan vuoden päästä palaavat.

John Rourke kumppaneineen vaipuu keinotekoiseen horrokseen odottamaan avaruusalusten palaamista. Viidensadan vuoden päästä paljastuu, että tuhosta selvisi muitakin. Neuvostoliittolaisia ja Argentiinan saksalaisia selviytyi isoissa pommisuojissaan vaivalloisesti lisääntymällä sukupolvesta toiseen. Jälkimmäiset ovat myös elvyttäneet kansallissosialismin. Myös muita pienempiä yhteisöjä selviytyi. Ranskalaiset nousivat liian aikaisin heikoista pommisuojistaan ja nyttemmin regeneroituneet alkuihmiset kansoittavat Eurooppaa.

Suomentamatta jääneissä kirjoissa löytyy lisää eloonjääneitä eri puolilta maailmaa, jopa kokonaisia kaupunkeja. Näitä löytyy mm. Islannista ja Kiinasta. Ja tietenkin myös lisää tykinruokaa Neuvostoliitosta. Alati futuristisemmaksi muuttuvassa tulevaisuudessa on loppuaikoina mm. vedenalaisia kaupunkeja ja kloonattuja natseja.

Jerry Ahernin kirjalliset taidot eivät ole kehuttavia. Kokonaiskuvaa tuhoutuneesta maailmasta ei muodostu, vain pieniä detaljeja yksittäisistä alueista, joilla Rourke liikkuu. Juoni edistyy hitaasti ja tarinat ovat pikemminkin sarja samankaltaisia ja itseään toistavia taistelukohtauksia höystettynä saippuaoopperamaisella melodraamalla. Rourken matkassa liikkuu kaunis KGB:n majuri, joka luonnollisesti rakastuu Rourkeen. Rourke tietenkin pysyy vaimolleen uskollisena, mutta seurustelee platonisesti naissoturin kanssa sotaretkillä. Tähän kolmiodraaman tapaiseen uhrataan todella paljon sivuja ja aikaa. Juonikuvioissa toistuu taas liiankin usein "mennään paikkaan b ja pelastetaan henkilö x" -tyyppinen rakenne.

Kirjojen yksi tunnistettavimmista piirteistä on Rourken varusteiden harras ja tuotesijoittelukonseptin omainen kuvaamistapa. Rourken syvin olemus tuntuu realisoituvan tarkasti määritettyihin ja puhdasta tarkoituksenmukaisuutta hehkuviin brändeihin. Normaali lukija voi vain yrittää hahmottaa sitä etulyöntiasemaa jonka Rourke saa käyttämällä muun muassa A.G. Russell Sting 1A -veistä, Alessin nahkakoteloita ja Detonicsin Combatmaster-runkoja .45 pistooleissaan, Thad Rybkan valmistamaa ristiselässä roikkuvaa taskuasekoteloa, Harley Davidson -moottoripyörää, Leviksiä ja Mountain Devin retkimuonaa. John Rourke ei koskaan katso kelloa, hän katsoo aina Rolex Submarinea.

Survivalist-sarjan kulttimaine perustuu sen edelläkävijyyteen teemojen risteyttämisien suhteen. Tämä tapahtui sarjan aikana kahdesti. Ensimmäiset kirjat olivat uudenlainen sekoitus toimintaa ja sotaa ; militaristista kioskikirjallisuutta miehitetyssä Amerikassa. Yhdeksännen kirjan maailmanpalon jälkeen taas (1984) post-apokalyptistä kirjallisuutta. Jälkikäteen voidaan nähdä, että osa sisällöstä jätti pysyvän jäljen genreen.

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8