Manara pin-up
Early Access -selviytymispelit
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5


Early access -selviytymispelit


Kuten kaikki muukin maailmassa, myös peliteollisuus toimintamalleineen kehittyy teknologisen edistyksen myötä kiivaalla tahdilla eteenpäin. Yhtä tärkeää kuin laadukkaan viihteen tarjoaminen loppukäyttäjille, on peliyhtiöiden näkökulmasta saada näiltä mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman aikaisin omiin taskuihin (tämä siksi, jotta viihteen tuotantoa voitaisiin jatkaa, jotta rahaa voitaisiin saada, jotta tuotantoa voitaisiin jatkaa... ad infinitum). Koska pelifirmatkin ovat lopulta vain voittoa tavoittelevia yrityksiä ja koska elämme kapitalistisessa maailmassa, voidaan mallin katsoa olevan pääpiirteittäin täysin terve. Toisinaan erilaiset rahastusmallit kuitenkin päätyvät koettelemaan loppukäyttäjien hermoja, mikä johtaa siihen että vanhoja malleja kuolee ja uusia syntyy.

Pelikansaa on jo tovi ärsytetty erilaisilla puolivillaisilla DLC- (Downloadable content) lisäosapäivityksillä, joiden hinta vaihtelee parista sentistä muutamaan euroon, mutta joiden tuottama aito lisäarvo on pitkälti debatoitavissa. Mobiilipelien nousun myötä erilaiset pelien sisäiset ostot ja virtuaalivaluutat ovat myös olleet jo pitkään nykypäivää.

Yksi tuoreimmista rahankeruumalleista on viime aikoina muotiin noussut early access -ostomahdollisuus: peli ei ole vielä valmis, mutta saat sen itsellesi pelattavaksi jo nyt, jos maksat siitä täyden hinnan ja samalla otat itse riskin siitä, ettei peli kenties ikinä edes valmistu.

Malli on erinomainen pelin kehittäjille, lanseeraten koko käyttäjäkunnan vapaaehtoiseksi testitiimiksi, joka on valmis maksamaan siitä, että saa kokeilla pelin keskeneräistä versiota ennen sen valmistumista. Perinteisestihän peliyhtiön sisäinen testaustiimi työskentelisi virheiden löytämisen ja laadunvarmistuksen eteen, mistä tietenkin aiheutuu yritykselle ylimääräisiä kustannuksia. Paljon ideaalimpaa on ulkoistaa testaus loppukäyttäjälle itselleen.

Yksi ensimmäisistä, ja samalla kaikkein menestynein, early access -peli on maailmalla laajalti tunnettu Markus Perssonin kehittämä Minecraft (2009-). Peli oli kehityksessä noin kaksi ja puoli vuotta, ennen kuin se todettiin virallisesti "valmiiksi". Ennen pelin valmistumista sen tuli ostaneeksi yli 1,8 miljoonaa henkilöä, tienaten Perssonille sievoisen yli 33 miljoonan dollarin jatkokehitysbudjetin.

Early access -pelit ovat toistaiseksi olleet lähinnä PC-kansan hupia, ja pääasiallisena - joskaan ei ainoana - levityskanavana niille toimii Valven Steam-palvelu. Early access -lähestymistavalla levitettävien pelien genret vaihtelevat laidasta laitaan, mutta syystä tai toisesta suosituimmaksi ovat nousseet Minecraft-vaikutteiset roolipelielementtejä sisältävät rakentelu- ja selviytymispelit.

Populisti ottaakin nyt artikkelissaan käsittelyyn early access -selviytymispeleistä oleellisimmat. Artikkeli laajenee sitä mukaa, jos ja kun uusia aiheeseen liittyviä pelejä putkahtaa markkinoille.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


Arvosteluissa käsitellään eri pelien kuluvan hetken kehitysvaihe. Jos jonkin pelin sisältö muuttuu myöhemmin merkittävästi, arvostelua mahdollisesti päivitetään ja maininta päivityksen sisällöstä lisätään arvostelun oheen.

Yhteenveto artikkelissa käsitellyistä peleistä:

 JSJMSMJLTKALKA
1.DayZ (2013)DayZ (2013)4.04.0...4.54.17...
2.The Forest (2014)The Forest (2014)3.5...3.5...3.50...
3.The Long Dark (2014)The Long Dark (2014)3.5.........3.50...
4.Rust (2013)Rust (2013)3.0.........3.00...
 JSJMSMJL3.54...
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5