Manara pin-up
Early Access -selviytymispelit
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5

DayZ (2013)


Jakelija

  • Bohemia Interactive Studio

Kehittäjä

  • Bohemia Interactive Studio

Alusta

  • Microsoft Windows
  • PS4 (tulossa)
DayZ #1  
MobyGames

DayZ (Stable - 0.46.124490)

Bohemia Interactiven kehittämä post-apokalyptinen zombie-selviytymispeli DayZ perustuu saman nimiseen pelimodiin, joka pyörii niin ikään Bohemian kehittämän vuonna 2009 julkaistun ARMA 2 -sotapelin päällä. Sekä mainitusta modista että DayZ:n standalone-versiosta on pääasiallisesti vastuussa Uusi-Seelantilainen Dean Hall, lempinimeltään tuttavallisemmin Rocket.

Hall sai idean DayZ:in armeijauransa aikana ollessaan selviytymisleirillä luonnonvoimien keskellä. Armeijan lukuisten teoriatason treenien lisäksi Hall kaipasi simuloituja selviytymisharjoituksia, ja päätyi kehittämään ARMA 2 -pelin päälle yksinkertaisen selviytymislaajennoksen, jota esitteli armeijassa muille upseereille ja yritti saada siitä laajemmin levitettävää selviytymiskoulutuspeliä sotilaille. Hanke sai ristiriitaista palautetta ja Hall itsekin tajusi, että jos peliä lähdettäisiin kehittämään hallituksen ja armeijan voimin eteenpäin, olisi tie aivan liian byrokraattinen ja mutkikas. Niinpä Hall päätti julkaista pelilaajennoksen itse ja lisäsi mukaan zombiet vedotakseen laajempaan mainstream-yleisöön.

DayZ [1]
DayZ [2]

DayZ-modista tuli hitti ja se voitti useita eri videopeliaiheisia kunniamainintoja ilmestymisvuonnaan 2012. Samaisena vuonna Hall itse hyppäsi mukaan Bohemia Interactiven kelkkaan ja lähti yhdessä yhtiön mukana kehittämään DayZ:stä itsenäistä standalone-versiota.

Aivan kuten ARMA 2:ssa, myös DayZ:n tapahtumapaikkana toimii slaavilaishenkinen Chernarus-niminen mielikuvitusalue, johon tsekkiläisperäinen pelikehitystiimi on imenyt reilusti vaikutteita kotimaansa maisemista. Läpikoluttavaa maastoa löytyy jopa valtavat 225 neliökilometriä, sisältäen rantojen, peltojen ja metsien lisäksi useita erilaisia kyliä ja kaupunkeja.

Realistiseen sotilastoimintaan sekä aseiden ja ballistiikan autenttiseen mallintamiseen peleissään jo pitkään erikoistuneen Bohemia Interactiven taitava kädenjälki takaa sen, että pelimaailman autenttisuus ja immersio jo ilman selviytymistoiminnallisuuksiakin hipoo melkoisia sfäärejä. Mutta kun maailmaan lisätään mukaan dynaamiset sääolosuhteet, vaatteet jotka kastuvat sateessa, joukko erilaisia tauteja, hypotermian uhka, nälkä, jano ja muut perustavalaatuiset ongelmat, jotka villin luonnon keskellä liikkuva ihminen voi kohdata, voidaan DayZ:n todeta olevan yksi tämän hetken monimuotoisimmista selviytymispeleistä. Totuuden nimissä mainittakoon, että tämän hetkisessä kehitysversiossa kaikkia edellä mainittuja ominaisuuksia ei ole toteutettu vielä loppuun asti, mutta tulossa ne ovat.

DayZ [3]
DayZ [4]

Luonnonvoimia vastaan kamppailu ja peruselintoiminnoista huolehtiminen eivät tietenkään ole pelin ainoa päänvaiva, vaikka ne suurelta osalta vaikuttavatkin pelikokemukseen. Kylien ja kaupunkien laitamilla majailevat elävät kuolleet ovat oma kiusansa, mutta suurin uhka on ihminen itse muiden pelaajien muodossa. Varomaton ensikertalainen voi hyvin nopeasti havaita, että huolimattomasta teiden varsilla liikuskelusta palkitaan kiväärinlaukauksella otsaan. Muiden pelaajien kanssa ei myöskään kannata vahingossakaan eksyä samoihin hylättyihin taloihin ruokaa ja tarvikkeita etsimään. Vain viekkaimmat ja nopeimmat selviytyvät. Minkäänlaista erillistä tallennusmahdollisuutta peli ei tarjoa (pois lukien tilanteen tallennus serveriltä uloskirjautuessa), joten jos kuolet, menetät kaikki mahdolliset esineet, joita olet kenties päiväkaupalla haalinut kasaan ja aloitat pelin aivan alusta uudella hahmolla. Anteeksiantamaton permadeath-systeemi kannustaa entisestään varovaisuuteen ja aiheuttaa todellista sydämentykytystä vaaratilanteen uhatessa.

Peli tarjoaa myös alkeellisen crafting-toiminnallisuuden, joka tosin kehittyy hiljalleen entistä paremmaksi. Esimerkiksi tikkuja, säkin ja köyttä yhdistämällä pelaaja voi rakentaa itselleen alkeellisen repun. Haulikon voi sahata poikki rautasahalla. Lähes kaikkiin aseisiin voi myös lisäillä jos jonkinlaista lisäosaa kiikaritähtäimestä pistimeen. Metsän puista saa polttopuita ja puskista tikkuja, jos sattuu ensin löytämään käsiinsä kirveen. Kynillä voi kirjoittaa paperiin viestejä muille pelaajille, ja spraypurkeilla voi maalata varusteita vaikkapa vihreäksi tai mustaksi. Myös metsästys- ja kalastustoimintoja ollaan hiljalleen tuomassa mukaan peliin ja tulevaisuudessa kaadetuista eläimistä voi irrottaa lihakimpaleita ja keittää niistä itselleen vaikkapa lihasoppaa.

DayZ [5]
DayZ [6]

Suurimpana puutteena DayZ-modiin verraten loistaa silmille ajoneuvojen puute. Mikäpä olisi sen hauskempaa kuin huristella jeepillä nopeasti kukkuloiden yli, kuljettaa kavereita bussilla paikasta toiseen, tai polkea fillarilla zombieta karkuun. Kaikki tämä on modissa mahdollista ja toivottavasti pian myös standalone-versiossa.

Nykyinen ARMA 2:een pohjautuva grafiikkamoottori jaksaa pyörittää DayZia nykyisellään melko mukavasti (joskin suorituskykyongelmia on nähty aiemmissa kehitysvaiheissa). Tästä huolimatta peli on piakkoin siirtymässä täysin uuden Enfusion-grafiikkamoottorin päälle. Tämä siksi että PC-pelaajille voitaisiin tarjota visuaalisesti entistä näyttävämpi maailma, mutta myös siksi että pelimoottorin vaihto mahdollistaa pelin kehittämisen PS4:lle, jolle peli on luvattu julkaista jo tulevana vuonna 2015.

  • Vaarantuntu käsinkosketeltava
  • Luonnon keskellä viihtyy ja maisemia on kaunis katsella
  • Bugien aiheuttamat kuolemat, kuten tippuminen tikkailta
  • Visuaalisuus:****
  • Immersio:****½
  • Pelimekaniikka:****
  • Uudelleenpelattavuus:****
****-
keskiarvo
toimitus
4.17/5.00 (3)
 JSJLJM
  4.0 4.5 4.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
pelin!
Sivu:

1 2 3 4 5