Manara pin-up

Star Trek: Next Generation (1993)


Jakelija

  • Williams Electronic Games

Alusta

  • Pinball
Star Trek: Next Generation #1 Star Trek: Next Generation #2

Star Trek: Next Generation (tai STTNG) valmistui vuonna 1993 ja niitä rakennettiin yli 15 000 kappaletta. Teemallisesti laite on kolmas Star Trek -aiheinen flipperi. Alkuperäisestä sarjasta valmistuivat laitteet Ballyn ja Data Eastin toimesta vuosina 1979 ja 1991.

Star Trek: Next Generation [1]
Star Trek: Next Generation [2]

Leveämpi pelikenttä (widebody malli)

Williams tuotti vuosina 1993-1994 kaikkiaan seitsemän ns. widebody-laitetta. Näiden pelikenttä on noin seitsemän senttiä leveämpi kuin flipperien standardikenttä. Seitsemän senttiä tuntuu ehkä pieneltä erolta, mutta pelillisesti sillä on hyvällä kentällä suurikin merkitys. Widebody-laitteissa on yleensä useampia mailoja (3-4 kappaletta) kompensoimaan suurempaa pelialuetta. Next Generationissa mailoja on kolme. Ei voi olla sattumaa, että kolmesta 1993 valmistuneesta widebody-mallista tuli eläviä klassikoita (Indiana Jones, Star Trek: Next Generation ja Twilight Zone). Muita laajakenttäisiä teemoja olivat Judge Dredd (1993, sarjakuvaan perustuva) ja Demolition Man (1994).


Pelikentän sisältö

Pelikentälle alettiin tuoda erilaista pelin mekaniikkaan liittymätöntä rekvisiittaa Addams Familyn (1992) aikoihin. Next Generationissa pelikentällä näitä edustaa romulanien ja klingonien alukset sekä sukkula. Näiden asema on puhtaasti koristeellinen. Pelikentällä huomio kiinnittyy kuitenkin heti epäsymmetriseen borg-alukseen. Vannoutuneimmat fanit saattavat ehkä tunnistaakin sen Descent-tuplajakson alukseksi, joka sisälsi kapinallisborgeja (6. kauden päätösjakso: "The Descent Part I", alkuperäisesitys 21.6.1993 ja 7. kauden ensimmäinen jakso: "The Descent Part II", alkuperäisesitys 20.9.1993). Yhteys borgeihin on siis olemassa, mutta loogisempi selitys lienee rakenteellinen: kuution istuttaminen samaan kentälle olisi ollut vaikeampi tehtävä varsinkin kun aluksen sisään on rakennettu mm. osa ramppien toiminnallisuudesta. Toisaalta simuloitu multiball/matriisinäyttö taistelu sen sijaan viittaa perinteiseen Borg-alusmittelöön eikä istu kokonaisuuteen.



Pallon meno kentälle kiertoratamaisesti toimii hienosti avaruusteemaa ajatellen, vaikka sillä ei ole pelillistä merkitystä. Yläosaa hallitsevat rampit simuloivat kvadrantteja (A, B ja D) joiden vastapainona on alaosan pallotykkien luoma vaikutelma robotiikasta. Pelikentän alle on piilotettu Next Generationin monimutkainen pallonsyöttömekanismi.

Pistematriisinäyttö (dot matrix display)

Matriisinäyttö esiteltiin ensimmäisen kerran Terminator 2 (1991) flipperissä ja siitä tuli nopeasti laitteiden de-facto -standardi. Takapaneelin alaosaan sijoitetussa näytössä esitetään tyypillisesti tehtäviä, animaatioita tai siinä voi pelata vaikkapa pelin sisäisiä minipelejä. Matriisinäyttö toi olennaisesti lisää tarinakokemusta tehtäviin eikä läpilyönnin jälkeen sen rooli tai tekniikka ole juurikaan muuttunut. Next Generationissa sekä matriisinäytön että kentän visualisoinnissa on haettu Enterprisen käyttöliittymien tuntua.


Tehtävät

Next Generation tv-sarjan pitkä elinkaari mahdollisti hyvän valikoiman tehtäviä. Vaikka tehtävissä ei käytetä varsinaisesti jaksojen sisältöjä, ne on rakennettu sarjassa toistuvien teemojen pohjalta: Madonreiät, aikamatkat, pelastusreissut, Q:n kiusaamiset jne. Lisänä kohtaamiset Cardassien, Romulaanien ja Ferengien kanssa. Sokerina pohjalla on erillinen ja mainio Multiball Borg-alusta vastaan taistelemisesta. Kuten aina, osa tehtävistä on pallon elinajan mittaisia, osa taasen koko pelin pituisia (ts. pallon menettäminen ei nollaa tilannetta). Monissa tehtävissä hyödynnetään myös alaosan pallotykkejä. Seitsemän tehtävän jälkeen edessä on 6 pallon multiballin sisältävä lopputehtävä Final Frontier. Samalla tavalla vaikkapa Indiana Jones ja Judge Dredd -teemoissa on rakennettu vastaavia tehtäviä. Judge Dreddissä esimerkiksi taistellaan mustia tuomareita (Dark Judges) vastaan muiden lainvalvomistehtävien lomassa.


Pelikohtaiset erikoisuudet - Pallotykit

Monet flipperit pitävät sisällään laitekohtaisia ja uniikkeja toiminnallisuuksia, joista parhaana esimerkkinä toimii Twilight Zone. Sen erikoinen pelikenttä pitää sisällään enemmän patentteja kuin mikään muu flipperi ja on ulkoisestikin kovin poikkeava. Next Generationin omaleimaisin piirre puolestaan on pallotykit. Pallotykit eivät tosin syntyneet Star Trek -aatosten kautta. Tekijät olivat valmistelemassa Under Siege -teemaa ja elokuvassa esiintyvän taistelulaivan hengessä ideoivat pallotykkejä pelikentälle. Samoihin aikoihin tekijät saivat kuitenkin myös mahdollisuuden rakentaa Star Trek -aiheisen flipperin. Niinpä alkuperäinen Steven Seagal -aihe hylättiin (sääli sinänsä) ja olemassa olevaa pohjaa alettiin työstää uudelle aiheelle.

90-luvun alussa Paramount vaali suurella mustasukkaisuudella yhtä tuottavimmista brändeistään ja suunnittelijat saivatkin ison kasan sääntöjä joita ei saanut rikkoa. Esimerkiksi Enterprise ei saanut tuhoutua eikä koskaan ampua ensin. Samat tiukat säännöt muuten vaivasivat 80- ja 90-luvun Star Trek -tietokonepelejä ja rajoitteiden vuoksi niistä oli aina pakko vääntää tylsiä seikkailupelejä. Vasta myöhemmin kun rajoituksia lievennettiin voitiin rakentaa Star Trek -universumiin sijoittuvia taistelu- ja strategiapelejä.


Minipelit

Jotkut flipperit pitävät sisällään pieniä minipelejä, joita pelataan sopivissa kohdin matriisinäytöltä. Star Trek: Next Generation pitää sisällään jopa kolme tällaistä: Labyrinttimainen ajopeli sukkulalla, joka liittyy tehtäviin. Piilotettuna pelinä löytyy vanhoista videopeleistä tuttu brick-peli, joka ilmestyy ruudulle kun osaa syöttää tietyn koodin painikkeilla. Brick-peli ei liity mitenkään teemaan, se on vain lisätty ohjelmoijien toimesta. Kehittelyä oli tehty Under Siege -ideoiden pohjalta ja jätetty se sellaisenaan peliin.

Toinen Easter eggs -tyyppinen minipeli on Poker with Riker, jossa pääsee nimenmukaisesti pelaamaan pokeria Rikeriä vastaan. Alun perin tämäkin olisi ilmestynyt tietyistä monimutkaisista kombinaatioista oikealla ja vasemmalla mailanapilla. Yhtäkään raporttia pelaajilta ei tullut vuoteen 2004 mennessä (11. vuoteen), jolloin tekijät paljastivat minipelin olemassaolon.


Lisensoidut äänet

Laitetta varten saatiin äänitettyjä tehtävä- ja tilannekohtaisia spiikkejä sarjan näyttelijöiden puhumina. Pelkästään flipperiä varten kustomoidut lauseet nostavat huimasti pelin sisäistä tunnelmaa (ja mahdollistavat sisäpiirin vitsit). Lisensoitujen äänien merkitys voi tuntua turhalta, mutta merkityksen tunnelmanluojana huomaa siinä vaiheessa kun niitä ei ole.

Ero vaikkapa vuotta myöhempään Demolition Maniin on suuri. Äänimaailma eikä oikein kenttäkään tuo juuri elokuvaa mieleen. Ainoa muistutus elokuvasta tulee takakannen kuvasta. Takakannen grafiikkaan liittyy myös hauska tarina: Wesley Snipesin agentti hyväksytti kaikki kuvat ja takakannen kuva piti useammankin kerran piirtää uusiksi. Syy oli se, että Wesley Snipes ei halunnut itsestään (liian) rosvomaista kuvaa uransa leimautumisen pelossa (nyttemminhän Snipes istuu vankilassa ja miehestä liikkuu hyvinkin edustavia Mug Shotteja).

Lisensoitujen äänten hienouksista puhuttaessa on tietysti mainittava, että Terminator 2 -laitteeseen saa erillisen firmwaren, jossa tilttiin johtavan tönäisyn sattuessa Arnold Schwarzenegger mörisee Fuck You!. Myös Demolition Manissa on vastaava kommentti tiltin sattuessa, mutta koska huutaja ei ole itse Sylvester Stallone, vaan joku tuntematon heebo, niin kiellolla ei liene juuri merkitystä. Potkiminen voi siis jatkua.


Tekniikka ja laitteen ylläpito

Kuten 90-luvun flippereiden yleisestikin, myös Star Trek: Next Generationiin saa osia vielä helposti. Hehkulamput ovat vaihtuneet ledeihin, mutta jopa pallotykkien laitteistoa on saatavilla ajoittain uutena. Laitteessa ei ole suuria lastentauteja, vaikkakin kentän alle piilotetun monimutkaisen pallonsyöttömekanismin pienikin rikkoutuminen aiheuttaa helposti harmaita hiuksia. Mikään vika ei kuitenkaan ole niin iso, etteikö se selviäisi kysyttäessä suomalaisiltakin flipperifoorumeilta.


Best of the Both Worlds

Laite arvotetaan yleisesti viiden parhaimman koskaan rakennetun flipperin joukkoon, eikä suotta. Next Generation on äärimmäisen hyvä esimerkki laitteesta, jossa pelattavuus, sääntösetti, tekniikka ja populaarikulttuurinen teema on saumattomasti ja huolella nivottu toisiinsa. Sisällön ja sarjan hengen sovittamista ei ole tehty pelikentän tai sääntösetin kustannuksella. Pikemminkin niin, että sarjaa tuntevat tunnistavat detaljeja ja sisäpiirin vitsejä sarjan tiimoilta ja heille peli antaa vieläkin syvempää sisältöä. Pelin soveltuvuus aloittelijalle on hyvä ja laitteita on suhteellisen paljon kierrossa Suomenkin (pienillä) flipperimarkkinoilla. Negatiivisena puolena voi pitää toki hintaa, alle 1500 euroon laitetta tuskin saa. Silti, parempaa hinta-laatu -suhdetta saa hakea, eikä jälkeenmyynti arvokaan ole ollut laskemaan päin.


*****
© Jarkko Lehtola, julkaistu: 27.1.2012
keskiarvo
toimitus
5.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
pelin!

kommentit

odota...
Jarkko Lehtola kommentoi (11.9.2013 07:56:41)
user avatar Neljäs Star Trek flipperi valmisteilla (uusiin elokuviin perustava): http://www.pinballnews.com/games/startrek/
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa