Caroline Munro

La moglie più bella (1970) :: The Most Beautiful Wife

aka Kidnappad av maffian; Seule contre la Mafia; Die schönste Frau - Recht und Leidenschaft; Sola frente a la violencia

La moglie più bella #1 La moglie più bella #2

Genre

Italiassa 1960-luvun jälkipuoliskolla sai muuan sisilialaisen Franca Violan tapaus runsaasti julkisuutta. Kyseinen seitsemäntoistavuotias naisenalku oli kidnapattu ja raiskattu paikallisen mafioson toimesta, koska hän aiemmin purki kihlauksen kyseisen herran, Filippo Melodian, kanssa. Tradition mukaan naisen ainoa mahdollisuus palauttaa kunniansa menetettyään neitsyytensä, oli naida pahantekijänsä.

Franca oli vain yksi tradition uhreista, mutta ensimmäinen joka nousi Sisiliassa sitä vastaan. Kamppailun saaman huomion myötä, nostettiin hänet naisaktivistien toimesta esikuvaksi naisten vapautumiselle. Vuosikymmenen loppupuolella ohjaaja Damiano Damiani tarttui aiheeseen.

Samoihin aikoihin, kun hän esivalmisteli teostaan, ajautui toisaalla muuan 14-vuotias Francesca Romana Rivelli, moderni nuori nainen, pienoiseen skandaaliin poseerattuaan taidekuvissa sekä miesten lehdissä ja jäätyään siitä kiinni. Vapaamielinen ja varhaiskypsä nuori taiteilija oli saanut näpeilleen. Sattumien kautta hän lähti vanhemman sisarensa, Claudian, tueksi Damianin suunnitteilla olevan elokuvan koekuvauksiin.

Claudia ei saanut roolia, mutta Francesca sai.

La moglie più bella [1]
La moglie più bella [2]

Elokuvalle tuli nimeksi La moglie più bella, eli englanniksi The Most Beautiful Wife. Francescalle luotiin sen markkinoinnin yhteydessä taitelijanimi nimellä Ornella Muti. Persoonana hän edusti uutta italialaista naistyyppiä, ja roolissaan hän esittää katolilaista, pidättyväistä naisenalkua, jonka sisällä kytee kapina. Yhteistyö Damianin kanssa ei ollut aivan ongelmatonta, mutta Muti onnistui ensiroolissaan.

Damianin teoksesta tuli hyvin uskollinen historiallisille tapahtumille. Hän toi mukaan paljon yksityiskohtia, kuten Francan - joka nimi elokuvassa on muutettu Francescaksi - pienemmän veljen kidnappauksen. Tosielämän Franca samoin kuin elokuvan Francesca hakivat apua virkavallalta. Tosin toisin kuin elokuvaversiossa, Francan isä oli alusta asti hänen puolellaan.

La moglie più bella [3]
La moglie più bella [4]

Moraalisia kysymyksiä Damiani käsittelee uhriksi joutuneen Francescan silmin. Naisia alistaneen väkivaltakulttuurin monitahoisuus avautuu juuriaan myöten. Väkisinmakaamisen suorittava mies on vain jäävuoren huippu, sillä naisia alistava kulttuuri ei voisi säilyä, ellei sitä pitäisi yllä valtaosa kyläyhteisöstä mukaan lukien tyttären omat vanhemmat. Tarvittaessa yhteisön vanhemmat naisjäsenet hoitavat väkivallan.

Kierroksia lisää entisestään Alessio Oranon onnistunut muotokuva omahyväisestä nuoresta mafiososta. Hänen näyttelemänsä vallasta päihtynyt Vito Juvara näkee naiset tahdottomina, häntä varten luotuina uhreina. Naisten ääni ei saa nousta kuuluviin mieskeskeisessä maailmassa. Francescan taistelu kohdistuukin syvälle mieskulttuurin sekä mafian luoman pelon identiteettiin. Erityisen mieleenpainuva on tapa, jolla Francesca nousee omaa isäänsä vastaan.

Teosta on toisinaan markkinoita myös miesnäkökulma edellä, kuvaahan se järjestäytyneen rikollisuuden toimia ja raadollisuutta. Damiani jatkoikin seuraavassa ohjauksessaan Confessions of a Police Captain (1971) mafian vaikutusvallan perkaamista.

La moglie più bella [5]
La moglie più bella [6]

Italialaista rikoselokuvaa tuotettiin huomattava määrä 70-luvulla, eikä Damianin tärkeä aihe tahdo saada ansaitsemaansa huomiota. La moglie più bella on toki muutamassa kohdin lähellä eksyä heikommin motivoiduille sivupoluille, ja se välttää tarkasti eksploitaatiota sekä eksessiivistä väkivaltaa.

Pieteettisen aiheeseen paneutumisen sekä Mutin ensiroolin takia elokuva yhtä kaikki ansaitsee paikkansa jokaisen italialaisen elokuvataiteen ystävän hyllyssä. Niille, jotka kaipaavat lisäsuostuttelua, mainittakoon että Ennio Morricone sävelsi elokuvaan varsin persoonallisen soundtrackin.



Oikeassa elämässä Filippo Melodia (sisennetty kuva) ammuttiin kadulle usea vuosi elokuvan kuvaamien tapahtumien jälkeen. Francan taistelu puolestaan huomioitiin paavia myöten.

***½-
© Jari Mustonen, julkaistu: 19.4.2021
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!